Skrytsson Posted September 30, 2007 Posted September 30, 2007 Jaha, under natten har man haft på rendering till DVD (trodde jag..) i Premiere. Filmens längd är ca 6 minuter, renderingen tog 11 timmar och de filer som nu skapats klarar inte Nero av att importera när jag vill bränna till Video-DVD. Märkte att alternativet "Export to DVD..." inte fanns med i cs3, så jag valde "Adobe Media Encoder". Under format hade jag inställt på MPEG2-DVD (tänkte då, jo men då blir det DVD-format i alla fall..), PAL Progressive Widescreen. Därefter hade jag följt Munthes råd vad gäller Bitrate Settings. Alltså, minimum 3 mbps, target 5,5 & maximum 8. I övrigt körde jag på de förinställda inställningarna. Elva timmar senare har jag fått en .m2t-fil (med filmen utan ljud), en .wav-fil (med hela filmens ljud), en .xmpses samt en .xmp-fil i målmappen. Aningen förbryllad öppnar jag, som tidigare nämnt, Nero för att testa att bränna ut allt på DVD. Och vid Video-DVD valt så funkar det inte att dra över filerna. :( Vad har jag gjort fel, borde jag ställt in andra inställningar från början i Premiere måntro? (Och varför tog det så orimligt klång tid..) Och i så fall vad ska jag använda för inställningar..? Eller är det Neros "fel"? Väldigt tacksam för svar. Nämnvärt är kanske också att materialet på tidslinjen var/är i 1080p. 0 Quote
megawatti Posted September 30, 2007 Posted September 30, 2007 Exportera som ren avi och låt Nero encoda då? 0 Quote
Skrytsson Posted September 30, 2007 Author Posted September 30, 2007 Hmm.. trodde inte Nero kunde encoda..? 0 Quote
Max_H Posted September 30, 2007 Posted September 30, 2007 Om du har PPro CS3 har du även Encore CS3 och det "är tänkt" att du ska bränna där. Har du en 6 minuter lång kan du nästan lika gärna köra Constant Bitrate på ca 7-7.5 mbit/sek. Tänk på att du kan ha ljudet som separat wav-fil vilket är "standard" i PPro (du kan också "baka ihop" ljud och bild om om du kryssar i "DVD" i multiplexer-fliken). Encore kommer, vid separata ljud-/bildfiler, automatiskt att importera videofilen och tillhörande ljudfil med samma namn. Att renderingen skulle ta 11 timmar låter lite väl mycket, om du inte har tvåpass kodning och en MASSA effekter. /Max 0 Quote
Recommended Posts