Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jaha, under natten har man haft på rendering till DVD (trodde jag..) i Premiere. Filmens längd är ca 6 minuter, renderingen tog 11 timmar och de filer som nu skapats klarar inte Nero av att importera när jag vill bränna till Video-DVD. Märkte att alternativet "Export to DVD..." inte fanns med i cs3, så jag valde "Adobe Media Encoder". Under format hade jag inställt på MPEG2-DVD (tänkte då, jo men då blir det DVD-format i alla fall..), PAL Progressive Widescreen. Därefter hade jag följt Munthes råd vad gäller Bitrate Settings. Alltså, minimum 3 mbps, target 5,5 & maximum 8. I övrigt körde jag på de förinställda inställningarna. Elva timmar senare har jag fått en .m2t-fil (med filmen utan ljud), en .wav-fil (med hela filmens ljud), en .xmpses samt en .xmp-fil i målmappen. Aningen förbryllad öppnar jag, som tidigare nämnt, Nero för att testa att bränna ut allt på DVD. Och vid Video-DVD valt så funkar det inte att dra över filerna. :(

Vad har jag gjort fel, borde jag ställt in andra inställningar från början i Premiere måntro? (Och varför tog det så orimligt klång tid..) Och i så fall vad ska jag använda för inställningar..? Eller är det Neros "fel"?

Väldigt tacksam för svar.

Nämnvärt är kanske också att materialet på tidslinjen var/är i 1080p.

Posted

Om du har PPro CS3 har du även Encore CS3 och det "är tänkt" att du ska bränna där.

Har du en 6 minuter lång kan du nästan lika gärna köra Constant Bitrate på ca 7-7.5 mbit/sek. Tänk på att du kan ha ljudet som separat wav-fil vilket är "standard" i PPro (du kan också "baka ihop" ljud och bild om om du kryssar i "DVD" i multiplexer-fliken). Encore kommer, vid separata ljud-/bildfiler, automatiskt att importera videofilen och tillhörande ljudfil med samma namn.

Att renderingen skulle ta 11 timmar låter lite väl mycket, om du inte har tvåpass kodning och en MASSA effekter.

/Max