Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ville göra en löpande videostillbild från ett fotoblixtbelyst videofilmat objekt i Premiere. Men blixten har ju en väldigt kort exponeringstid, så den ligger bara i det ena fältet (field). Experimenterade med olika bildformat (targa, jpeg etc) och till slut var det enbart Bitmap som gav en belyst bild (de andra tog fel fält och förblev obelysta). Det såg bra ut i tidslinjen, både i redigering och som utexporterat. Men när jag kodat det till dvd-format och tittar på det i dvd-spelaren strobar bilden. Detta sker inte vid dvd-uppspelning i datorn (pga att datorn inte visar interlaced antar jag) Nån som vet hur man ska göra? Inte ens progressiv scan på dvd-spelaren hjälper.

PS. Visst blir rörelser sämre om man exporterar ut hela filmen som deinterlacad? Den är till för en interlace-tv.

Använder redan "Optimize stills" vid export förresten.

Även ganska säker på att jag deinterlacade när jag exporterade ut från timeline som stillbild för att ta in på timeline igen.

Hur kan förresten en stillbild stroba? Den har väl inga fält?

Posted

Jag hittade en lösning. Jag vände på field order i klippet och deinterlacade bara just det klippet. På så vis skapar programmet progressiva bildrutor av "fel" fält.

Dessutom hade jag varit slarvig och inte tittat på stillbilden i Photoshop. Den var ju randig! Premiere tar helt enkelt varannan linje och skapar interlacevideo av stillbilden! Men det syns ju inte på en dataskärm...

Upptäckte också att Encore ger en liten frimärkspreview i timeline av "randiga" bilder (där fälten är helt olika som i det här fallet) om en timeline i Encore startar med just det klippet.

"Progressiva bildrutor" förresten. Det är väl en sanning med modifikation, eftersom tv:n måste plocka ut varannan linje i alla fall och visa dem en persienn i taget. Rätta mig om jag har fel. Hur som helst är det ju bra med en interlacedmonitor när man redigerar interlacevideo...