Jump to content

Encore - ändra i projektet, cache mm

Ubbe

Recommended Posts

Hej

Jobbar i Encore 2.0 (tryout).

När jag bränt ut en dvd hittar jag ofta fel i den och gör sen justeringar i redigeringsprogrammet, exporterar ut på nytt och tar in i Encore. Har man en komplex dvd vill man inte bygga ett nytt projekt. Nu är frågan hur tanken med detta är i Encore, eftersom programmet skapar stora mappar med de kodade filerna samt cachemappar, är programmet tänkt att klara att man ändrar sina källfiler och tar in nya (har varit med om att det kraschar då)? Detta att man vill ändra i projektet efter kodning måste ju vara väldigt vanligt i dvd-byggande och man vill ju att programmet ska stödja det.

Två lösningar:

1. Stäng Encore, rendera ut från Premiere och skriv över den fil du använder i Encore, tex film.avi .

2. Stäng Encore, rendera ut från Premiere och spar filmen i ett annan namn och använd Replace Asset i Encore för att byta ut filen.

Bäst tycker jag är:

Markera filmen i Project Panel i Encore och gå till Edit > Edit Original och använd sedan alternativ 1 här ovanför.

Och du får inga problem med cache- och transcodes-mappar när du gör så?

Nej, inga problem alls.

Å andra sidan gör jag det inte i varje Project jag jobbar med men har använt båda metoderna säkert 40-50 gånger utan problem.

Prova och se, det är det enda sättet att få reda på hur det fungerar för dig. :)

a) Använder du funktionen Media Cache Database Clean/Delete (under Edit/Pref./audio/video out)?

b) Har du möjl. koll på när man ska använda den?

c) När du säger "skriv över den fil du använder i Encore" så menar du importera som timeline och ange "ersätt"?

a) Använder du funktionen Media Cache Database Clean/Delete (under Edit/Pref./audio/video out)?

Aldrig.

Däremot har jag en hårddisk med en mapp i vars undermappar PPro's Scratch Disk pekar till och bla just Media Cache Database som jag raderar helt ibland för att rensa upp lite. Det gör jag ca var tredje till var fjärde månad. Det kan ju jämställas med att radera den innefrån tex Encore. Jag har ställt in så att min Media Cache Database ligger i en av dom undermapparna.

b) Har du möjl. koll på när man ska använda den?

När antingen PPro/AE/Encore av någon anledning strular, tex spelar inte upp ljud trots att det finns i filen. Då kan en radering av Media Cache Database göra susen, antingen manuellt eller innefrån tex Encore.

c) När du säger "skriv över den fil du använder i Encore" så menar du importera som timeline och ange "ersätt"?

Nej, jag menar att du när du tex renderar ut en ny version av en film från PPro skall skriva över den gamla och svara Ja på den fråga som Windows ställer dig, där du skall bekräfta att du verkligen vill skriva över filen.

Tex:

Om du har en fil som heter Film.avi i Encore och upptäcker att något är fel, tex ett för kort klipp någonstans:

1. Markera Film.avi i Project Panel

2. Gå till Edit > Edit Original

3. Sitt med armarna i kors medans PPro öppnas och öppnar det Project som skapade filen

4. Gör den/dom ändringar du vill göra i PPro

5. Gå till File > Export > Movie

6. Ge den nya filen samma namn som den har i Encore, i det här exemplet Film.avi

7. Spara den på samma ställe där den gamla Film.avi ligger

8. Klicka på OK

9. Svara Ja på den fråga som nu kommer upp, "Vill du verkligen skriva över..."

10. När du renderat klart, tryck bara Alt+TAB för att ta dig tillbaks till Encore.

11. Bränn din DVD

Samma princip gäller även om du använt Adobe Media Encoder för att exportera din film.

Det är just det här som är det fantastiska med Edit Original i samtliga Adobeapplikationer, att du gör just det, editerar ditt original och slipper importera det på nytt när du är klar. I Encore slipper du tex länka filmen till menyn/menyerna en gång till, precis på samma sätt som Edit Menu In Photoshop gör i Encore.

Edit Original är ett väldigt kraftfull kommando som är väldigt användbart och framförallt väldigt tidsbesparande. Du kan utan problem öppna, i det här fallet, rätt Project i PPro, dvs det Project som skapade filen, utan att behöva lyfta ett finger. :)