Jump to content

FX1 eller FX7?

dupa666

Recommended Posts

Ja som sagt. Ska jag köpa en Sony FX1:a eller en FX7:a?

Kameran ska användas till en hel del snowboard filmning, båda dag och kvällstid, samt i inne i stockholm, mestadels under dagtid till lite allt möjligt.

Har förut haft en DVX-102:a men den är såld och nu är jag sugen på HD.

Är det nån som kan förklara vad som blivit bättre i FX7:an egentligen? Får lite känsla av att Sony efter fx1:an kände att "hmm vi kanske tog i lite här" och lugnade ner sig med finesserna på Fx7an, eller är jag ute och cyklar? FX1:an har ju lite bättre ljuskänslighet och det finns mycket fler möjligheter för vidvinkellinser, något som jag kommer använda iaf inom snowboardfilmandet.

Den enda vidvinkellinsen jag hittat till FX7:an så inte kostar som fan är:

http://cgi.ebay.co.uk/0-45x-Wide-Angle-4-Olympus-E-10-20-Sony-HVR-V1-HDR-FX7_W0QQitemZ140160036158QQihZ004QQcategoryZ15215QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ShippingPayment

Den ser ju inte så het ut men den duger förhoppningsvis.

Medans till fx1:an finns en hel del som passar.

Prismässigt ligger fx1:an 1000 kr dyrare än fx7:an (20k mot 21k)

Någon som har några tankar eller rekomendationer?

Funderar också lite smått på att gå ner i pris till hvr A1. MEn har svårt att hitta exempel på saker filmat med den så man kan jämnföra. Om någon sitter inne på en länk eller material där man kan se material från de olika kamerorna tas det tacksamt emot.

/Patrik D

Ja jag har en FX1:a så är väl kanske lite partisk men har haft en del kudner med FX7 och jag skulle inte tveka en sek att ta FX1:an. Om den dessutom bara kostar 21k ska du inte fundera. Den ligger retail på ca 35k hos alla handlare jag vet (bla säljer vi också den..) FX7:an är som du säger billigare men skulle gissa kanske 5-6k billigare.

FX1:an

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3456069

FX:7:an

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5467666

Har en vidvinkel att sälja till FX7:an dock som jag kan släppa för ca 2100:- (nypris 3295:- och den är typ helt ny, filmade lite snowboard med den på ett shoot men är fel storlek för min Fx1:a)

Sen vet du att du bör inte köpa kamera från utlandet då garantin oftas inte gäller i annat land än inköpslandet. Samt, men det vet du säkert att det mest från ebay osv är NTSC så det funkar ej här (utan att du fipplar som fasen) samt att du får betala för tull + moms

hmm ja, nä jag tänker handla från http://www.globalmediapro.com.

Samma ställe jag köpte min Dvx102 från. Kan betala in till svenskt bankgiro och helschyssta priser och kundtjänst. Pal då givetvis.

Men ja, det lutar åt FX1:an, blir antagligen en hel del kvällsfilmande med bräda och jag har hittat lite jämnförelse film och fx1:an verkar hantera det ganska mycket bättre.

Ahh så du har handlat från dem, ja det är ju bra att veta. Men hur gick det för priserna för dig för det som anges på sidan är väl utan moms och tull? Har tänkt investera i en HVX200 och de hade ett ruggit brra pris tills jag började läsa runt.. sen vart det mer hugget som stucket tyckte jag?

Ja altså det är inte helt enkelt att handla från dem. Nu har det blivit ännu svårare upptäckte jag. Man måste lägga en "order" för att kontakta dom, vilket är irriterande.

Men angående tul och moms så beror det lite på. De har i viss mån kameror i england. Skickar de från england är det inga problem.

Vissa skickas dock från hongkong och då åker man på tull och moms.

När vi bställde Vår dvx102 så Tog dom in den till England åt oss (den skulle skickas från hongkong), så fick vi betala englands VAT istället, vilket blir en ganska stor skillnad på en 40 k kr kamera. Känns lite fishy egentigen men iaf.

Nu var det dock så att de inte hade varken Fx1:an eller fx7:an i england. Så nu Köper jag den från ett bolag i Scotland istället (Kompis som hämtar den och skickar den till sverige) Men det blev en Fx7:a då Fx1:an var tvungen att efterbeställas.

Så jag kanske är sugen på Vidvinkeln. Du råkar inte sitta och trycka på nåra pol/skylight filter som passar också?

Sen vad ligger vidvinkeln på? 0.6?

Ahh då förstår jag hur det ligger till, nja det känns lite oseriöst och osäkert när det ändå rör sig om så pass mycket pengar. Men hur är det med garantin då, för ex dvx102 är ju en koreansk modell? Måste du skicka den till Global eller går det lösa här i Sve?

Vidvinkeln finner du på, exakt samma och köpt på Scandinavian också

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1562511

Nja dvx102BE som den hette är väl ändå EU versionen?

Jag har redan sålt den men vi fick med 3 års MACK garanti. Vi behövde aldrig nyttja den men en bekant har nyttjat en MACK garanti i sverige. Han fick då skicka in en beskrivning av felet, fick ett godkännande av dom som tillhandahåller garantin och sedan fick han sina utlägg återbetalade efter han skickat dem fakturan för reparationerna (måste vara ett auktoriserat service-center för märket dock).

Inte riktigt lika smidigt som med vanlig garanti men funkar helt klart.

De jag köper från nu har pickup service i hela europa, MAO de skickar DHL eller liknande för att hämta kameran och då åker den tillbaka till dem. Tar mellan 10-15 dagar vanligtvis.

Jag ska kika över peningläget så återkommer jag om vidvinkeln

Yepp. VAT (motsvarighet till moms) ligger på 17,5% i storbrittanien.

Sen beror det som sagt vart den finns. Har dom den i Storbrittanien borde det inte bli någon extra kostnad utifrån priset på hemsidan.

Lägg en order genom att ta Quotation och använd deras kontaktformulär och hör hur det ligger till.

Yepp. VAT (motsvarighet till moms) ligger på 17,5% i storbrittanien.

Sen beror det som sagt vart den finns. Har dom den i Storbrittanien borde det inte bli någon extra kostnad utifrån priset på hemsidan.

Lägg en order genom att ta Quotation och använd deras kontaktformulär och hör hur det ligger till.

Ahh men menar du så att priset på deras hemsida är ink Storbritaniens moms?