Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Heter han The Cop? Som I "Hej jag heter Cop.... The Cop"? :P

Hyfsat skrivet (storyn är ganska bra) men jag (och flera andra antar jag) ogillar manus med blandad engelska och svenska - Antingen skriver man på engelska eller på svenska.

Scenerna var bra skrivna, man såg liksom en bild av det hela framför sig. Försök döpa om honom till något riktigt istället för The Cop :P Det låter bara så urlöjligt när de snackar typ "All set Mr Cop?".

Postad

det är det som är det fina i kråksången, och det som är så löjligt! alla känner till hans namn som The Cop, liksom, hah förstår du? och jag vet det där med svenskan och engelskan, men jag orkar ärligt inte skriva allt på engelska

Postad
det är det som är det fina i kråksången, och det som är så löjligt! alla känner till hans namn som The Cop, liksom, hah förstår du? och jag vet det där med svenskan och engelskan, men jag orkar ärligt inte skriva allt på engelska

Skriv på svenska då? Och jag förstår vad du menar med The Cop, men just The Cop är lite överdrivet vilket får det att låta löjligt.

Postad

det skulle aldrig falla mig in att skriva ett manus på det mest tråkiga av alla språk förstår du...det du säger är det jag letar efter! det ska vara överdrivet och löjligt!

Postad

Nu vill jag inte vara sån MEN, postade inte du ett manus nyss? Jobbar du på det fortfarande eller? Eller lider du av den där konstiga sjukdomen då man påbörjar en massa men inte lyckas få saker färdiga? (Jag är en av dem)

Jag är inte en av dem som stör sig på blandad svenska och engelska och det tror jag att jag sagt förut, men det är klart att man börjar undra. Kanske skriva allt på engelska och öva både engelska och att skriva manus samtidigt, två flugor i en smäll? Jag är lite lik då allt jag skriver måste utspela sig i USA eftersom det jag skriver om skulle aldrig folk köpa om det hände i Sverige (i alla fall inte jag, tycker att det vore fånigt att ens försöka).

MEN, du skriver ”det ska vara överdrivet och löjligt!” och då börjar man faktiskt att undra (på riktigt), ”Varför vill du att det ska vara skit för?” För då det blir överdrivet och löjligt så är det ofta just det som händer, det blir skit. Är det överdrivet, visst det kan vara kul i komedier särskilt svarta och så. Löjligt kan vara lite kul i tex kärlekshistorier men både och?

Dåså… över till att läsa manuset (attans, jag som hade lovat mig själv att skriva i minst en timme… men kvällen är inte slut ännu.)

Okay, andra scenen, försöka att dela upp den lite. Varje HÄNDELSE på en ny rad, som tex all mobilen RINGER (ljud tror jag bestämt ska skrivas med stora bokstäver så att vi verkligen ska ”höra” dem. Har fått för mig att jag läst det någonstans men rätta mig gärna ni som kan och inte bara gissar som jag göra just nu).

Vart är den lilla presentationen var karaktärerna? MARIE 17 klädd i träningsoverall tex. Tycker att detta böra vara med i manus, det säger en del om vem det är vi tittar på, ser vi en kvinna i 40 års åldern kläd i säckväv så kan vi kanske tänka oss att hon inte är den personen som vet hur man ska uppföra sig under finare tillställningar som Oscarsgalan tex, eller så är det just det hon gör och då undrar vi givetvis varför hon är kläd som hon är. (Då jag läser så ser jag The Cop som Ron Pearlman)

Aj aj aj, vad har vi sagt om att draaaa ut på replikerna?

”JORKOWITCH

Michael! Michaaaaaaaaaaael!”

Jag tycker att du ska tänka över att kanske döpa om Jorkowitch till Jerkowitch för han verkar onekligen ganska korkad. Varför i hela världen skulle superskurken skicka iväg en sådan karl att försöka ta livet av ”the cop” om han inte ens kan rulla undan då det kommer en bil?

Blir lite ledsen eftersom mycket av det som är ”fel” på det här manuset även är saker som jag påpekade på det andra vilket betyder att A) du har inte läst det som jag skrev eller B) du skiter i vad jag skrev…

Du sa att du ville att det skulle vara överdrivet och löjligt och det har du lyckats med. Han heter… the cop… han pratar inte bara med sig själv utan även sin pistol. Och han kan inte öppna en dörr?

Det känns som om du gärna vill komma till action scenerna tidigt men det känns lite stressat och som om vi inte vet vem som är vad. Vem är The Cop och vad är det för en polis som de ringer om de ska mörda någon? Kanske köra en James Bond inledning, ACTION! Skjut lite kommunister i Kuba, flirta med en snygg tjej, beställ en drick och kasta en replik. INLEDNING MED LÅTEN. Presentation av UPPDRAGET. Funkar varje gång…

Manuset är uppenbarligen inte färdigt och jag tycker att det är jättekul att du gillar att skriva men det hade varit ännu roligare att se dig kanske jobba på ett och samma manus och se hur det blir bättre och utvecklas. Visst kan man jobba på flera saker samtidigt men det hade varit skoj att se en slut produkt.

Slutord, jobba mera och fortsätt ha kul och posta igen.

Postad

tack för alla tipsen, och kritiken. I alla fall, det är namnet som är överdrivet och köjligt, resten är inte menat, men det kan ju vara så att man kan se det som överdrivet och löjligt.... det där med att presentera uppdraget och något han gör innan är en bra idé, första scene med the cop kan ju vara när han är mitt uppe i ett uppdrag(?)... ialla fall, tack så mycket, du har många bra poänger!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...