Gå till innehåll

Surround


Cess

Recommended Posts

har gjort klart min film nu och vill ha ljudmixen i surround, typ 5.1 eller DTS, whatever...

Någon sa till mig nån gång att man måste i så fall ha fler mickar vid inspelningstillfälle, vilket låter korkat. Vet någon något bra program som man kan lägga olika ljudeffekter, etc i vardera kanal: höger, vänster, center, b.h, b.v och suben?

 

Jag klipper i simpla Premiere Pro, vilket i för sig duger utmärkt och där kan man välja 5.1 submix, etc, men jag kan inte förstå mig på den funktionen där.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver inte fler mikar vid inspelningstillfället, du gör ju mixen i efterhand och bestämmer då om du vill ha stereo eller surround. Jag kan inte premiere men gör du ljudläggningen där också? Kan du skapa 5.1 utgång så kan du ju alltid välja på varje spår vart du vill i ljudbilden som ljudet ska ligga. När det gäller andra program får man nog upp lite i pris om man vill ha surroundstöd skulle jag tro.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tänk bara på också att (som jag insåg i mina första försök till surround) även om premiere kan mixa surround så är det inte alls säkert att den villigt kodar surround till användbar-ljudcodec, som AC3 (dolby digital) eller DTS... (om du inte kommer på ett sätt att spela upp 5.1-wav-filer med video vill säga, hör av dig i sånna fall...;)). Då bör du kolla upp Surcode...

Länk till kommentar
Share on other sites

DTS Encoder: Surcode DVD-DTS

 

Dolby Digital 5.1 Encoder: Dolby Pro Encoder.

 

Exportera ditt färdigkomponerade ljudprojekt till 6 individuella kanaler, varav varje representerar en kanal i 5.1 ( 5 diskanter, 1 LFE ).

 

Alla stand-alone DTS / DD Encoders importerar dessa 6 ljudkanaler var för sig och sammanställer sedan detta till en komplett 6 (5.1) kanalig fil. .AC-3 / .DTS

 

Surround-pannern i Adobe Audition är extremt skön att använda för multikanal mixning.

 

Har du aldrig gjort detta förr, samt kanske även har låg erfarenhet även inom Stereo / Mono, förvänta då inget bra slutresultat, om ens dugligt. Att få Stereo att låta bra är svårt. Att sedan få multikanal att låta bra, är ännu svårare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte nödvändigtvis.

Arbetar nästan uteslutande med 6-kanalig Broadcast Wave. Då slipper man alla bökiga mono-filer & problemen dom kan innebära.

Jag skulle säga att mixa stereo är svårt, att mixa surround är på många sätt enklare, men väldigt annorlunda & kräver annat tänkande. Sen är det även viss skilnad i hur man arbetar med Dolby contra DTS.

Själv skulle jag aldrig använda Premiere (igen) till något som har med ljud att göra.

Har man inget val så är det en sak, kan man använda något annat så är det bättre :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det händer ganska mycket vid konverteringen från diskreta kanaler till dolby (vad jag vet i allafall), det allra bästa är om man har nån plugg så man kan lyssna genom under tiden så man har ett hum om hur det kommer låta efter konverteringen. Så inte vissa saker släcks ut etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...