soulpat Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Jag ska spela in en musikvideo under dagarna. Tänkt hyra en Sony Z1. Ja har tänkt mig ha en hel del slowmition scener i videon. Ska jag filma dem i 25p som alla andra scener eller ska jag filma dem i 50i? kan man konvertera det till 25p efteråt? målet är att det ska se mjukt ut, men får absolut inte se interlaced ut. hur fixar jag detta på bästa möjliga sätt? ska jag kanske istället spela in i 24, och 60? videon ska gå på tv i albanien, kroatien, serbien. jag är helt ny med den här kameran så jag tar gärna andra tips, vad ska man tänka på den man kör med denna kameran? finns det cinemode på den? är de något bra eller ska jag köra vanligt? mvh Marco 0 Citera
Max_H Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Hur ska du göra slow-mon? I vilket program? Generellt, om det är en mjukvara med pixelmotion teknologi (Shake, AE 7.0/CS3, AE med Twixtor eller liknande) är det bäst med 25P, snabb slutare och kort skärpedjup. Detta för att tekniken analyserar varje pixel och gillar skarpa bilder där den lätt kan "se" vart varje pixel rör sig. Annars kan du ju köra 50i och fuska, på bekostnad av den vertikala upplösningen, fram 50 helbilder genom interpolering. Eller, om ditt program har stöd för det, så hyr du en Panasonic HVX200 som klarar 720P 50. Då får du 50 "äkta" progressiva bilder/sek. /Max 0 Citera
soulpat Postad 17 september 2007 Författare Postad 17 september 2007 jag hade tänkt jobba med Sony Vegas 7.0. Däremot har jag tillgång till AE C3, vad menas med pixelmotion teknologi? Hur arbetar jag fram en snygg slow motion där? Kan kanske göra mina slows i AE och sedan jobba med den i Vegas. har tyvärr inte tillgång till en hvx200, hade varit skönt med en sån :) tack 0 Citera
Max_H Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 AE 7 och CS3 har en effekt som heter "Time Warp" och den kan göra bra slow mo med bra material, dvs kort skärpedjup med skarpa progressiva bilder (samma typ av effekt finns även i PPro CS3, Apple Shake mfl). Vet inte om ev Vegas har en sån effekt. Effekten som sådan analyserar varje enskild pixel och dess rörelser och skapar nya frames där de saknas. Men problem uppstår om du har likfärgade, suddiga objekt som är på väg åt olika håll - programmet får svårt att urskilja objekten och dess rörelsemönster. Då kan man medelst maskning hjälpa programmet men det är extremt tidsödande. Bra att testa först, framförallt om du ska göra ngn form av green/blue screen. /Max 0 Citera
soulpat Postad 17 september 2007 Författare Postad 17 september 2007 Testade det nyss, helt underbart. tack så mycket för hjälpen! 0 Citera
MovieSwede Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Skulle undvika CF24 då det är bara en kamera konvertering från 60i till 24P. Den har alltså inte scannats i 24P utan i 60i. A1-A2-B1-B2-C1-C2-D1-D2-E1-E2 = A1-B2-C2/D1-E1 CF25 får man i kameran genom att den spelar in i 50i släpper varannan linje. Du får äkta 25P, dock med en halvering av upplösningen A1-A2-B1-B2-C1-C2-D1-D2-E1-E2 = A1-B1-C1-D1-E1 Så fördelen är att du ägnar all komprimering till den aktiva bildytan, bortsett från det så kan du göra exakt samma effekt i post om du spelar in i 50i. 0 Citera
soulpat Postad 18 september 2007 Författare Postad 18 september 2007 hur konverterar jag 50i till 25p då? 0 Citera
Max_H Postad 18 september 2007 Postad 18 september 2007 Deinterlacear materialet. Alltid på viss bekostnad av kvaliteten. Sök på forumet - det finns säkert 100 trådar i ämnet. /Max 0 Citera
video_sync Postad 20 september 2007 Postad 20 september 2007 Jag ska spela in en musikvideo under dagarna. Tänkt hyra en Sony Z1. Ja har tänkt mig ha en hel del slowmition scener i videon. Ska jag filma dem i 25p som alla andra scener eller ska jag filma dem i 50i? kan man konvertera det till 25p efteråt? målet är att det ska se mjukt ut, men får absolut inte se interlaced ut. hur fixar jag detta på bästa möjliga sätt? ska jag kanske istället spela in i 24, och 60? videon ska gå på tv i albanien, kroatien, serbien. jag är helt ny med den här kameran så jag tar gärna andra tips, vad ska man tänka på den man kör med denna kameran? finns det cinemode på den? är de något bra eller ska jag köra vanligt? mvh Marco Denna kamera genererar en underbar bild, både i 50i samt CF25 läge. Klumpig i visa situationer enligt min personliga åsikt men mestadels pålitlig. Att alla av Sony´s Semipro kameror sedan kör DVCAM gör det ju inte sämre heller. Cinemode på denna kamera som på Canon XL-2 (Cine-gamma) funkar i helhet enkelt med en "boostning" av kontrast, grovt sagt. Kanske lämpligare att sköta all ev. färgkorrigering i post istället för dessa inbyggda fuktioner. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.