ozzo Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Jag har redigerat AVCHD i Pinnacle Sudio 11 Plus. Resultatet är sparat på disk med upplösningen 1920x1080, Mpeg2. Problemet är att Windows mediaplayer 11 inte kan visa dessa högupplösta .mpg-filer. Det bli ingenting (svart) och inget ljud. Saknar jag rätt codec eller?? Tacksam för synpunkter. 0 Citera
ozzo Postad 15 september 2007 Författare Postad 15 september 2007 Det funkar perfekt att spela upp när jag skapar filmen i windows media format wmv 1920x1080. Tydligen tycker inte wmp om mpeg2 komprimeringen fast jag fick fram bild med hackande ljud när filmen bara var ca 10 sek lång. Nackdelen med wmv är ju att det tar 6 ggr så lång tid i läge "skapa film" men fördelen är att resultatet blir 4-5 ggr mindre än mpg i storlek. När jag jämförde 10sek sekvensens båda format så kunde jag inte se någon skillnad på bildkvalitén. Nu saknar jag ett bra program att köra deinterlace för det är väldigt störande som det ser ut nu på snabba rörelser. Kanske någon vet? /ozzo 0 Citera
beta75 Postad 15 september 2007 Postad 15 september 2007 MEPG streamclip prova att köra mpg2 i playern VLC istället för WMP /KN 0 Citera
peterfilm.se Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 Hej Är det så att VLC kan visa interlaced material utan att det blir randigt? Dvs att spelaren har funktinen att visa interlace material på en datorskärm utan att det blir randigt?? Om jag gör en film som jag INTE de-interlacare och exporterar som MPEG2 för att göra en DVD skiva (kolla TV/DVD)... Kan jag då använda samma MPEG2-fil och kolla på VLC playern utan att det blir randigt? Jag kollar lite snabbt nu på ett tidigare interlace projekt och det verkar vara fallet? Fast jag trodde att det var skärmen som inte klarade av interlace? Kan någon reda ut? (oavsett om det gäller HD eller SD alltså?) 0 Citera
Max_H Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 Om du högerklickar i "uppspelningsfönstret" så kan du välja en massa alternativ för deinterlaceing under uppspelning. OT: Fick din Vindsurfing-film - ruskigt snygga färger och bra klippt. Till och med jag som aldrig (!) testat blev inspirerad... :) /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 Tack Max! Kul att du tycker om filmen. Jag hade inte filmat redigerat något nämnvärt vid denna tiden förra året, så det känns kul att så snabbt gått igenom ett större projekt, så att man direkt kommer i kontakt med alla svårigheter (därav alla frågor ;) ) Peter Om någon är sugen att kolla finns filmen att ladda ner gratis på http://www.peterfilm.se Nu skenar tråden, men angående VLC. Jag har några testklipp från en Canon A1 (16:9 DV) som jag precis testade i VLC som interlace. Men den öppnar alltid klippen i 4:3 och croppar bort ytterkanterna? Borde VLC inte känna av att det är 16:9 och automatiskt ställa in sig på det, mycket märkligt? 0 Citera
beta75 Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 i VLC tryck på A upprepade gånger tills du blir nöjd med aspect ratio. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.