Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den här frågan har säkert ställts förut, men jag har alla fall sökt och letat men inte hettat något svar.

Bortsett från alla lagliga och moraliska aspekter, hur ska jag göra för att få så bra ljud som möjligt när man filmar människor som inte är medvetna om att man filmar dom?

Ni har säkert alla set program som pjamas och jackass.

Jag är inte jätte bra men kan lite men har funderat i banorna att man kan ha en flugga på den person som är med på det och en supernjure mot den som är omedveten.

Skulle det fungera?

Hur göra man i miljöer med hög musik eller buller, typ gator eller nattklubbar, är detta möjligt utan att sätta upp microfoner överallt. Är en fördel om vi kan vara så mobila som möjligt.

Jätte glad för hjälp, länka gärna till ariklar eller likande.

Och jag fösäkrar er om att vi inte kommer göra något olagligt eller utan någons tillåtelse.

Postad

Mygga på mullvaden brukar väl användas, sen vet man ju hur j-vla illa det brukar låta också så något bra ljud kan man nog inte räkna med. Ofta kanske du inte har något närljud alls utan bara jobbig brusig atmos från omgivningen. Tillåter miljön att man kan gömma mikar funkar ju detta också, om offret alltid hamnar på ett visst ställe.

Postad

Det kommer antagligen att textas efter åt dess utom.

Ärcker det verkligen med bara en mygga? och om na ska ha någon riktad mic, vad fins det för bra (billiga) riktade som kan ta upp på 15-40m??

Postad

Finns en Me-67 kapsel (har jag för mig den heter) till K6-modulen som är ganska riktad. Men du kanske inte måste ha en superduperriktad mik utan det är mer beroende på miljön du spelar in i, är det mycket bakgrundsljud skulle jag säga att det är i princip stört omöjligt på så långt avstånd. Även om du har en superduper-riktad mik :)

• 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Postad

Precis som Luzer säger så brukar man ju använda en "mygga" som spelar in ljud från mullvaden som man sedan synkar vid efterarbetet, tänker på "Ursäkta vi bygger om" med filip o Fredrik, borde ge rätt så bra ljud ändå.

Postad

Supernjure eller lobar kan du tyvärr glömma direkt om det ska vara gömt. Iom att micken inte kommer gå att rikta dit den behövs så måste du antingen använda rundtagande mini-mygga maskerad på nåt sätt men helst inte dold under kläderna, eller så måste du ha betydligt mer avacerade kunskaper om ljudtagning.

Spelar du in med rundtagande så utesluter det uteställen & slamriga platser direkt eftersom ingen kommer kunna skilja rösten från larmet.

Sätter du upp dolda mickar överallt vill jag minnas du åker dit för avlyssning eller, men är inte säker. Kan vart förargelseväckande beteende åsså.

Hm...de flesta som brukar fråga sånt här är fnittriga farbröder i beiga trenchcoats som mot små villkor bjuder småflickor (eller pojkar) på godis...

Vad är det ni ska göra?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...