Octavianus Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 jag har kommit fram till att jag behöver en laptop till mina studier. Då kommer jag mest behöva den som skrivmaksin surf och köra enklare program. Men eftersom jag förmodligen kommer behöva köpa en dator för att klara av att redigera HD video i, tänkte jag om det går att köpa en laptop som man kan redigare på också. Jag har nu en hyffsad staionär dator (pc), som det kanske skulle gå att redigera på men jag vet inte då jag itne har skaffat en kamera enu. Den jag har funderat på är en macbook uppgraderad till 2 gig minne. Kommer den att duga tror ni, eller behöver man fetare grejer än så, typ en ibook pro? För isånt fall tappar jag lite av grejen med bärbar, då jag tycker dom är för stora. Jag som PC användare kan ju verkligen ingenting om macar, så jag undrar hur lätt är det att pirata program, går det eller måste man köpa allt man vill ha? Det är ju en stor fördel med Pc iaf, om man inte vill betala för sig så skiter man ju bara i det. Jag har ingen vidare erfarenhet av att redigera video (bara lite i moviemaker) så vilket program det blir spelar ingen roll, då jag inte är van vid ngt. Så rekomenderar ni att jag köper en mac (kostar väll en 15k, ungefär) eller ska jag köpa en rätt sunkig pc laptop för typ 5k, och sen köpa en ny stationär eller uppgradera den jag har? Det är ju onekligen rätt nice med en mac, då den känns mer status och coolare än en sunkig pc (ja jag är prylbög). 0 Citera
Kimster Postad 8 september 2007 Postad 8 september 2007 Det finns billiga program till både PC och MAC så slipper du "pirata" dig hit och dit. Har du råd med en 15K-dator så borde du har råd med en massa mjukvara också. Köp en billigare PC så kan du köpa lagliga licenser. 0 Citera
Octavianus Postad 8 september 2007 Författare Postad 8 september 2007 Att jag piratar eller inte, är min ensak, och jag va INTE ute efter ngn moralkäring. Att jag piratar är inte bara pga den ekonomiska biten. Disskutera det jag startade tråden för eller håll käften, din tönt. Trodde detta va ett forum om filmskapande, och inte om poliktik. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.