Gustaf Lindborg Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Hur ska jag gå till väga om jag vill exportera min färdigredigerade film till dv-band? Jag använder iMovie. 0 Citera
Vandraren Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Om du har IMovie HD 6 så går du till "Dela" och där väljer du "Videokamera" Om du har nya Imovie 08 så går det inte längre att exportera till kameran. Det bästa man kan göra är att läsa hjälpfilen i programmet 0 Citera
Gustaf Lindborg Postad 1 september 2007 Författare Postad 1 september 2007 Tack för hjälpen men kameran tar liksom inte emot filmen. Programmet säger att det exporterar till kameran men ingenting händer. Vad ska jag göra? 0 Citera
Vandraren Postad 1 september 2007 Postad 1 september 2007 Det finns bara tre saker som jag kan komma på. 1. Är du säker på att kameran har DV-in ? 2. Om jag minns rätt så ska kameran inte stå i "inspelningsläge" utan i det läget som kameran har när du tankar in materialet i datorn. 3. Kass FW-kabel. Hoppas du får det att funka. 0 Citera
Gustaf Lindborg Postad 2 september 2007 Författare Postad 2 september 2007 Programmet säger att det exporterar till kameran men ingenting händer. Enligt datorn är kontakten helt okej. 1. Är du säker på att kameran har DV-in ? Enligt tillverkaren så har den både in och ut. Det är JVC GR-D240E. 2. Om jag minns rätt så ska kameran inte stå i "inspelningsläge" utan i det läget som kameran har när du tankar in materialet i datorn. Du menar att den ska vara i Play-läge? 3. Kass FW-kabel. Nej, den funkar. 0 Citera
Rogge Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Enligt tillverkaren så har den både in och ut. Det är JVC GR-D240E. Jag hittar bara att den kameran har DV-ut på JVC's hemsida. Så Vandraren är inne på rätt spår, problemet du har beror på att kameran inte har DV-in. Det står "DV-ingång/-utgång (IEEE 1394-kompatibel) -/•" och jag tolkar -/• som att - är svaret på DV-ingång och att det betyder nej och att • är svaret på DV-utgång och betyder ja. 0 Citera
Gustaf Lindborg Postad 2 september 2007 Författare Postad 2 september 2007 Jag jobbade stenhård för att få färdigt min film i datorn till deadline (31/8) - och lyckas. Därför känns det jäkligt surt nu, att det här ska krångla. 0 Citera
Gustaf Lindborg Postad 2 september 2007 Författare Postad 2 september 2007 Okej, mycket möjligt. Men varför säger datorn att allt är OK? Borde inte den känna att något är på tok? 0 Citera
Rogge Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Okej, mycket möjligt. Men varför säger datorn att allt är OK? Borde inte den känna att något är på tok? Datorn brukar inte säga ifrån, däremot så kan man märka det på att man öht inte kan välja att exportera till tape eller att man inte får ut någon bild från datorn till kamernas LCD-skärm. Det är ju också ett sätt för datorn att känna att något är galet, men man får inte upp något konkret, tex en ruta där det tex står att "Din kamera har inte DV-in och funktionen Print to Tape kan därför inte användas." Man brukar alltså inte ens komma så långt som du gjort vilket jag håller med om är uppåt väggarna. När du anslutit kameran och spelar upp din timeline, får du då någon bild på kamernas LCD-skärm när kameran står i VCR-läget? Hoppas att du hittar en lösning på problemet. :) 0 Citera
Vandraren Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Tyvärr så verkar din kamera inte ha DV-in. Jag tittade på Cyberphoto.se bland gamla modeller och där finns din kamera och enligt spec. så har den EJ DV-in. Att programmet inte säger något beror nog på att IMovie är ett enkelt program. Programmet gör nog bara vad man säger till den, alltså skickar den DV signalen men kan inte avgöra om den mottas av kameran eller ej. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.