Magnus L Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Jag funderar på att köpa en begagnad PD150 alt PD170, och har några frågor: Vad har timräknarna (Drum run, tape run, threading) egentligen för betydelse för slitaget på kameran. Jag vet vad de avser, men inte deras inverkan. Rimligtvis borde Drum Run och Tape Run vara viktiga, men vad har threading för betydelse? Vad är ett rimligt antal timmar för en begagnad kamera, och när är det dags att dra öronen åt sig? Nollställs räknarna vid service? Finns det några företag i Sverige som säljer begagnade kameror? Tips på websajter (förutom Blocket...) är också välkomna. Tack på förhand! /Magnus 0 Citera
Octavianus Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 vad händer om kameran man köpt går sönder, vad täcker den vanliga hemförsäkringen, och hur mkt får man utbetalt? jag menar dom brukar ju vara rätt snåla vad det gäller elektronik. 0 Citera
16kolon9 Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Drum Run anger antal timmar som videohuvuden roterar. Tape Run anger antal timmar som band är i kontakt med och sliter på videohuvuden. Threading anger antal gånger som bandet sträckts vilket som oftast är det samma som antal gånger band har stoppats i kameran. Varje kamera har sitt specifika serviceintervall - men som överslag kan du säga cirka 500 timmar bandslitage = taperun. Den andra aspekten av antal timmar som kameran har varit drift är CCD-slitage. Visserligen sliter inte fotoner så mycket på en kamera. Men en efter en slutar pixlar att fungera. Till en början finns det kompenensation inbyggd i kameran som hanterar en eller några döda pixlar - men till slut blir det svarta hål i videosignalen. Hemförsäkring för videokameror täcker ny kamera som ny och därefter skrivs ersättningsvärdet ner drastiskt. Till saken hör att jämförlig prestande sjunker i pris med rasande takt. Fråga ditt försäkringsbolag och hur fort elektronik och videokameror skrivs ner. Då kan du snabb lägga ihop självrisk och premier för en egen jämförelse av hur mycket som du får i ersättning vid skadad eller förlorad kamera. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.