beta75 Postad 30 augusti 2007 Postad 30 augusti 2007 Jag har en liten fråga, har jag uppfattat det rätt? DV-wide är Vanlig dv fast med pixel ratio 1.422 ? Om jag importerar DV-wide och klipper i den så tappar jag ingen kvalitet, det är först när den spelar upp som den visas som wide? DV(PAL) = 720x576 DV-wide(PAL) = 720x576 men spelas upp som 1024x576 /KN 0 Citera
beta75 Postad 30 augusti 2007 Författare Postad 30 augusti 2007 så om jag importerar wide dv på en dator och bilden är 4:3 dvs ihoptryckt så har jag inte tappat någon kvalitet? Jag gör om dv till dv-wide i Mpeg streamclip och klipper sen. /KN 0 Citera
Max_H Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Sorry, bommade frågan: Varför göra så? Om klippet är inspelat som 16:9 men är ihoptryckt 4:3 så är det ju fel aspect ratio inställt. I PPro (och flera andra program) kan man ändra det i efterhand. Eller har jag fattat fel? /Max 0 Citera
beta75 Postad 2 september 2007 Författare Postad 2 september 2007 Nja, jag undrade nog mest om man kan klippa i dv som är i hoptryckt (dvs wide som visas fel) och sen när man är klar kör man det i ett program som "vecklar ut" till dv wide, utan kvalitetsförlust? Det borde ju gå. Tex Windows Movie Maker tar in min dv-wide som dv men det gör inte iMovie. Vill kunna ta in på Movie maker och sedan flytta över till iMovie. Som jag fattar det gör det inget att allt blir smalt i läge ett eftersom det inte är en kvalitetsörlust, bara pixeln form som skiljer. Sen gillar jag att köra materialet genom MPEG streamclip för att justera kontrast, mättnad osv. Jag vill klippa i korrigerat material. På min mac men använder gärna PCn för import och sånt. /KN 0 Citera
Max_H Postad 2 september 2007 Postad 2 september 2007 Det borde ju inte bli ngn kvalitetsförlust men det är nog variabelt beroende på program. Men det blir rimligen en generations försämring när du konverterar från DV AVI och färg/kontrast korrigerar och sedan sparar som QT DV. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.