Gå till innehåll

Sweet documentär


Headman

Recommended Posts

okej, skrev lite otydligt vad det egentligen handlade om och tråden skulle vara i förberedelser tydligen, fick en varning :(.

Till saken, jo jag ska göra en dokumentär på det gamla pop/rock bandet sweet.

Det är redan startat så jag la det först i Redigera forum delen istället.

Men jag har redan gjort en intro som börjar med Balroom Blitz och sedan ska jag gå in på följande information:

Låttexter, Vilken Musik genre?, Vilka har inspererat gruppen/artisten?, Vilka har dom i sin tur inspererat? Och sedan följa med lite om gruppmedlemerna i sig, och givetvis gruppens största hits + historia.

 

Jag har funderat lite på hur jag ska göra men tråden är mäst skapad för att få tips om hur jag ska klippa det, hur jag ska få det riktigt bra, trots allt är det inte så lätt att göra en musik dokumentär.

 

Mvh

Johannes

Länk till kommentar
Share on other sites

för att göra en bra musikdokumentär behöver du ju intervjuer med andra musiker om bandet sweet i fråga. det bästa vore ju att intervjua bandet men det kan väl bli en aning svårt?

hur du ska klippa det beror ju helt på vad du har för material att klippa med, tipset är ju att kolla på mycket på andra musikdokumentärer o se hur dom har gjort o sen gärna försöka göra något eget istället. speakerröst är ett måste för att presentera all fakta som du vill ha med. att göra en musikdokumentär om ett stort band utan att ha kontakter för intervjuer med musikikoner är ju inte det lättaste du kan göra direkt. vet ju inte om dina förutsättningar för detta om du kanske känner musikfolk, vad vet jag. men om du inte gör det så mitt tips är att banta ner det, gör en dokumentär om ett lokalt band i staden du bor i, om det finns något underground band på uppgång så är dom garanterat med på att göra en dokumentär för att synas.

Länk till kommentar
Share on other sites

mm, visst bor i grängesberg/ludvika. Hm... Det finns ju ett rockband Abomation men medlemmarna är ju knappast på upgång. Och Annars är det väll Minerock (som farsan var med och grundade fast under namnet Rock force).

Sen har vi ju Cinema som är nog det ända bandet som har något material som går att lyssna på. Annars som solo artist finns Magnus Rabenius som spöar de flesta pop artister med hästlängder men han vägrar bli känd av någon anledning.

Hm.... lite begränsat material tyvärr.....

Men annars så har jag en gammal inspelning från farsans radiokanal med en interljuv med bandet från 80 talet. Samt Sweets Samlings DVD har jag.

Och sen finns det en video interljuv på Internet med dom. Sen har jag flera böcker om dom. Så material finns nog om dom.

 

Det svåra är att få det till en bra film, får nog bli en massa skrivande framöver.... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...