Gå till innehåll

Sökljus från helikopter


EliteMachine

Recommended Posts

Hej!

 

Vet inte riktigt vart jag ska posta den här, ljus kanske, men det är ändå förberedelser för att veta vad jag kan ta med i manus eller vad som måste bort.

 

Jag bifogar här en bild som jag kladde ihop nu. Så som jag har tänkt mig scenen, en person är jagad av några personer i en gigantisk pickup. (den är verkligen enorm, omöjlig att parkera med!)

 

Tanken är att det ska vara krokig skogsväg, hade tänkt att scenen ska vara mycket mörk så det blir siluethherna från skogen, personen i motljus ect. Strålkastarna får göra jobbet.

 

Mycket närbilder, bil, vrålande motor, fötter som springer etc.

 

Men! Efter en liten stund skall en helikopter in i leken om det går. Självklart så kommer det inte att finnas någon helikopter på riktigt, det jag hade tänkt är ljudeffekter och ljuseffekter.

 

Det jag skulle vilja ha är att ett sökljus sveper över marken och över honom en kort sekund, hur göra detta? Bilr det till att klättra i träden med bilbatteri och strålkastare? Det optimala vore en helbild med lite luft i, tänk er från sidan, bil till höger, gubbe långt till vänster, man hör ljudet av helikoptern, sen kommer sökljuset och sveper från höger (bilen) till vänster mannen och fortsätter sen ur bild.

 

Efter en liten stunds springande till så kommer mannen fram till en betongbyggnad av något slag, helikoptern står på taket med rotorn igång (trickfilmat, lite mer ljudeffekter och vindeffekter).

 

Vad tror ni om svepande sökljus (eller vad det nu heter) går det att göra? Man skulle kanske kunna spänna en vajer mellan 2 träd och låta en strålkastare gå på denna upphängd i några fint svarvade hjul? Skylift? Digitaleffekt? Eller kill your darlings?

 

När personen som blir jagad tittar upp mot helikoptern så ser man den självklart inte eftersom han blir bländad av stålkastarljuset genom lövverket, men något litet "rött blink" ska man väl kunna fippla dit ;) Närbilder och halvbilder i all ära men det känns så B att undvika dom lite fetare scenerierna hela tiden :)

Jakt.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla på biltema.se dom har en uppladningsbar handstrålkastare en gul som di laddar antingen i bilen eller med adapter. Ger ett hiskeligt ljus i 40 minuter. Har haft den till att lysa i totalmörker vid sökning av ankarplatser i naturhamn för segelbåten. På höstarna är det kolsvart och lampan lyser långt. Dessutom är den ganska lätt så du kanske kan få upp den med ett par ballonger.

 

Music

Länk till kommentar
Share on other sites

bör väll gå att göra i aftereffects? Spela in det på dagen, sen mörkar du ner det, och sätter på strålkastare efteråt. Kolla in här, finns en turtorial.

Sen ska nog din strålkastar kon från helikoptern i bli så snäv i överkant, för det skulle betyda att helikoptern va under trätopparna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...