EliteMachine Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Hej! Nu känner jag att det är dags att uppgradera min dator lite. Har endast 1024mb ram idag och det är egentligen på tok för lite för att redigera hdv i, men jag har hållit nera mängden material jag har online åt gången så det har funkat. Men som sagt, har tänkt mosa i max mängden ram minne på 4gig till min inspiron 9400 när jag ändå håller på. Vad ska jag tänka på, är det stor skillnad mellan 533mhz DDR2 PC4200 och PC4300? Är det något märke som är avsevärt mycket bättre i förhållande till dom andra vad gäller pris och kvalité? Det blir 2st 2048mb moduler som ska inhandlas. Alla tips på moduler och internetbutiker uppskattas! 0 Citera
Joel.N Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Nu är jag lite osäker på om din dator är en PC eller Mac, men jag tror mig känna igen namnet som en PC? Isåfall är nästa fråga om vilket Operativsystem du har? Om det är Win XP är det totalt onödigt att sätta i mer än 3GB, då över detta inte kan användas. Jag var själv inne på 4GB eller mer, men "fick lära mig detta", så jag nöjde mig med 3GB tillsvidare, dvs tills jag uppgraderar till Vista (och detta blir inte förränn de löst alla "barnsjukdomar" eller buggar med något servicepack) Mvh Joel.N 0 Citera
Max_H Postad 29 augusti 2007 Postad 29 augusti 2007 Kolla med Dell vad som är rekommenderat (sen behöver du ju inte köpa just där). Vissa datorer, laptops i allmänhet (och MacBooks i synnerhet) är känsliga för olika minnen. /Max 0 Citera
EliteMachine Postad 29 augusti 2007 Författare Postad 29 augusti 2007 Hej, det är dell. Det är också XP jag kör med. Det finns endast två minnesplatser i datorn vilket innebär att jag alltså antingen får köra på 2x1gig för att få två gig eller 2x2gig för att få fyra (men bara använda 3gig) Slungar iväg ett mail till Dell. Svaret blir väl... köp köp köp :) 0 Citera
Jonsson Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Titta in på Kompletts hemsida, köpte nyligen två matchade 2GB (Corsair Twin2X 6400 DDR2) för ca. 3000 bagis. Har du dessutom integrerad grafik kanske detta vill sno åt sig lite av ditt RAM, & det ju ingen skada skedd att kunna maxa sitt moderkort då du väljer att uppgradera ditt OS. Vad beträffar minnenas klockning så är detta knappast något man märker, men 800 MHz är lite av standard idag. MVH / Jonsson 0 Citera
megawatti Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Du måste ha Xp 64bit ifall du ska anväda alla 4gb. Själv äger jag 4 gb ddr2 4800 Har hört att de inte är så stor skillnand mellan tex 4800 ovh 6400 men jag vet inte riktigt, kan vara stor också. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.