Chicke Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Hej! Mitt moderkortsljud pajade, så då köpte jag ett nytt ljudkort. Ljudet funkar perfekt på alla andra ställen förutom i Premiere där det är helt tyst! Vad är fel? Tänkte om det kanske är ngn inställning där man kan byta ljudet från moderkortet till ett ljudkort? /D 0 Citera
Rabies Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Kolla om det är valt rätt i Audio Hardware inställningarna. Jag har ett annat ljudproblem och det är att ljudet blir tyst ibland, väldigt störande, sitter på fiber-raid och en mbox, dubbla processorer och 5 gig i ram så det kan knappast bero på prestandan. 0 Citera
Chicke Postad 23 augusti 2007 Författare Postad 23 augusti 2007 Kolla om det är valt rätt i Audio Hardware inställningarna. Jag har ett annat ljudproblem och det är att ljudet blir tyst ibland, väldigt störande, sitter på fiber-raid och en mbox, dubbla processorer och 5 gig i ram så det kan knappast bero på prestandan. Finns Audio Hardware i Premiere? Var isåfall? hittar den inte... EDIT: Hittade det, men det var inte där felet låg tyvärr... 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Tyst mitt under playback? Tar du ljud via Aja eller via Mbox? /Max 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Finns Audio Hardware i Premiere? Var isåfall? hittar den inte... EDIT: Hittade det men det, men det var inte där felet låg tyvärr... Och ljudet under "Playback Settings" är satt till Desktop Audio? /Max 0 Citera
Chicke Postad 23 augusti 2007 Författare Postad 23 augusti 2007 Tyst mitt under playback? Tar du ljud via Aja eller via Mbox? /Max ? Aja, Mbox? Ursäkta min okunnighet men vet inte vad det är för nått (A) 0 Citera
Chicke Postad 23 augusti 2007 Författare Postad 23 augusti 2007 Bifogar en bild på inställningarna..antar att det är där man ska ändra nått, fast tycker jag har försökt med allt som går... 0 Citera
Rabies Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Tyst mitt under playback? Tar du ljud via Aja eller via Mbox? /Max Via Mboxen, vi kör ju Pro tools med för ljudläggning. 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Hmm.... Men fösvinner ljudet bara ibland under playback eller om ex växlar mellan program eller hur? Kan möjligen vara värt och kolla med Aja om dom känner till ngt? /Max 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Bifogar en bild på inställningarna..antar att det är där man ska ändra nått, fast tycker jag har försökt med allt som går... Syns ljudekortet alls under Audio hardware ? /Max 0 Citera
Chicke Postad 23 augusti 2007 Författare Postad 23 augusti 2007 Syns ljudekortet alls under Audio hardware ? /Max Ja, om jag klickar i "playback on DV hardware and desktop... 0 Citera
Chicke Postad 23 augusti 2007 Författare Postad 23 augusti 2007 Här menar jag: /Max Tack Max! Problemet fixat! Du hade helt rätt, jag skulle byta från moderkortsljudet till soundblaster kortet:) 0 Citera
Rabies Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Hmm.... Men fösvinner ljudet bara ibland under playback eller om ex växlar mellan program eller hur? Kan möjligen vara värt och kolla med Aja om dom känner till ngt? /Max Det försvinner lite random när man kör playback, det är väldigt störande just nu, man får stoppa och starta hela tiden så till slut så kanske det funkar några sekunder. 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Skumt... blir det samma om du kör via Aja-kortets ljudutgång? Har varit med om syndromet på Matrox-system när man har uppspelning via videokortets editing mode och tar ljudet via ett annat ljudkort. /Max 0 Citera
Rabies Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Vet faktiskt inte, har inte testat, får göra nå test på det nästa vecka. Risken är väl att man måste byta kontaker hela tiden på om man ska köra på det sättet om inte Pro tools kan leverera ljud till Aja-kortet. Märkte att vi har Quicktime 7.2 installerat, kan det möjligvis ha nåt med det att göra? 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Det KAN vara det, men största problemen med QT7.2 är på Mac. Enklast är väl att köra en liten mixer för det ändamålet - dvs flera ljudkort (jag gör det för mitt Decklinkkort eftersom Soundbooth och Audition inte snackar så bra med Decklink). /Max 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Jupps. Alternativt ett par högtalare med dubbla ingångar. Men jag tycker en mixer ordentliga reglar /rattar är bättre och enklare (jag kör en Mackie 1202 och ett par Genelec - inte världens bästa mixer men helt ok). /Max 0 Citera
Rabies Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Vi har en samson c-control som kanske kan funka att switcha mellan, ljudkorten har strulat som fan och jag kan itne spela upp ljud i mediaspelaren ifall jag har igång Premiere eller Pro tools samtidigt, väldigt störande, ska kolla om de tinte e nåt fel på Mboxen med, vi har redan bytt moderkort 2 gånger och fiberkort en gång, känns som det strulat färdigt nu=/ 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Det KAN vara ett problem med ProTools - faktiskt finns EXAKT samma problem med Avid och ProTools i samma burk. Avid sumpar ljudet om ProTools är installerat (om man inte skaffade en extra upgrade för just det ändamålet). Det är alltid svårt med två program igång samtidigt som vill utnyttja samma hårdvara - det har exempelvis ofta varit tjurigt med PPro och AE samtidigt om bägge ska köra preview via ett videokort eller dv-kamera. Fast det funkar rätt bra från CS2 och framåt. Hoppas på mer tur för er nu... (för mig också - sitter och renderar på 3 burkar samtidigt för att hinna färdigt med en film... :) ). /Max 0 Citera
Rabies Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Jag har aldrig testat att köra både Pro tools och Premiere samtidigt utan bara testat Premiere - mediaspelare eller Pro tools mediaspelaren, men det är ju inte helt omöjligt att det är där nånstans det strular, det roliga är att när man installerar det interna ljudkortet så försvinner mboxen men har man inte det installerat så hör man inte systemljuden och liknande, så det är väldigt mystiskt. Trodde ljudproblemet skulle lösa sig när raiden kom tillbaka men icke. Men nu har man lärt sig att aldrig mer skaffa en HP igen:) Men vi har i alla fall tur med filmandet. Lycka till med eran film och tack som fan för hjälpen! Är det en långfilm du renderar? 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Håller på med en 30 min dokumentär med 714 (typ....) olika AE animationer. Ska användas internt... Ett sånt där litet "5 minuters projekt som man snor ihop på en timme" som har växt lite, över alla bredder och svämmar över till det löjligas gräns (så får man skylla sig själv när man gör allt svårare än vad som behövs...). Men vad fan... nån måste ju göra't. :) /Max 0 Citera
Rabies Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Hehe de va inte dåligt, hoppas du får bra betalt för det bara! ;) Jag ska börja animera nästa vecka tror jag, inga avancerade grejer dock men det blir en del att göra. 0 Citera
Rabies Postad 24 augusti 2007 Postad 24 augusti 2007 Nu har jag märkt att det är ljudet som sitter ihop med filmklipp som det strular med, separat importerar ljud rullar på bra. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.