megawatti Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Tjenare, jo jag undrar ifall ni har några bilder på en videokamera, på insidan sas. Jag undrar ifall själva CCD-chipet är ansluten med 3 kablar, rgb. Precis som tex en hjälmkamera? Ifall de skulle gå att byta ut där mot en övebevaknings kamera eller liknande. Har en gammal digital8 kamera, dock utan av-in, tänkte ifall man skulle väcka nytt liv i den som spionkamera tex, Går detta tror ni? 0 Citera
gorse Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Jag öppnade en kamera som jag trodde jag skulle kunna laga. Men det var försvårt. Jag erinrar mig om att det var en flatkabel med ca en centimeter bred kabel. Om det var tre sladdar i kabeln är tveksamt. Kanske fem? Eller fler? Rätt mycket elekronik var det inuti föresten. 0 Citera
megawatti Postad 21 augusti 2007 Författare Postad 21 augusti 2007 Jag öppnade en kamera som jag trodde jag skulle kunna laga. Men det var försvårt. Jag erinrar mig om att det var en flatkabel med ca en centimeter bred kabel. Om det var tre sladdar i kabeln är tveksamt. Kanske fem? Eller fler? Rätt mycket elekronik var det inuti föresten. Det kan mycket väl stämma, 5 st. 2 till video och 3 till zoomen? Den infon hjälpte mig liiite på vägen iaf. Ingen som har en trasig minidv hemma som kan kolla? ta en bild, vore till stor hjälp. Annars får jag hem digital8 kameran om 2 veckor, kan kolla då åt alla! 0 Citera
gorse Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Jag har kvar kameran. Jag tänkte använda som attrapp vid nått tillfälle. Men det är mycket skruvar för att öppna kameran. Men kommer jag ihåg det kan jag försöka titta i kväll. 0 Citera
megawatti Postad 21 augusti 2007 Författare Postad 21 augusti 2007 Jag har kvar kameran. Jag tänkte använda som attrapp vid nått tillfälle. Men det är mycket skruvar för att öppna kameran. Men kommer jag ihåg det kan jag försöka titta i kväll. Det vore guld! 0 Citera
gorse Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Jaha, nu sitter jag hemma och håller kameran i handen. Det är mycket skruv och nu inser jag också att jag har ingen stjärnskruvmejsel som passar. Jag får återkomma när jag får lite mer tid över. Under tiden, kan denna sida var till ledtråd? http://natureboy.freeservers.com/astronomy/ccdchip.jpgDet är förvisso en stillbildskamera... Här är en till: http://www.eso.org/projects/odt/Fors1/images/ccd1.jpg 0 Citera
megawatti Postad 21 augusti 2007 Författare Postad 21 augusti 2007 hmm okey, var rädd att de skulle se ut sådär :( 0 Citera
Pehrbau Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Bara en gissning: på den nedre bilden syns en bred flatkabel. I den finns alla nödvändiga styrsignaler för att adressera själva chipet ovanför. Den stora svarta ytan är indelad av tusentals rektangulära celler som belyses av bilden som projiceras på ytan. Cellerna är ordnade i rader och kolumner och var cell fungerar som en kondensator som laddas upp i proportion mot belysningen i just den punkten. Genom att genom kontroll ledningarna öppna var kondensator en viss tid laddas cellen/kondensatorn upp. Mängden laddning (spänningen) över kondensatorn blir då ett mått på hur ljus den cellen (punkten/poxeln) var under en bestämd tid. Genom att samla in alla spänningar från alla pixlar och leda dem ut på en data buss (troligen den som syns på högra halvan av flatkabeln) får man en elektrisk mängd data som med hjälp av en liten inbyggd dator behandlas och lagras i ett mönster som representerar bilden i varje ögonblick (50-dels sekund). Denna komprimeras enligt standard DV-codec och levereras till bandspelardelen för att på ett ordnat sätt hamna på DV-tapen. Detta är i stora drag vad som händer. Zoomningen har inte något med detta att göra utan sköts av en servostyrd förskjutning av linser i objektivet. Den elektriska zoomen som finns på många kameror sker i datordelen och motsvara vad man kan göra i programvaran vid redigeringen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.