Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om jag kopplar min DV-kamera (via firewire) till premiere så kan jag på kameraskärmen se den film jag spelar upp på timeline men det ljud som jag har på filmen följer inte med till kameran. Ivarjefall hörs det inget ljud från kameran, varför undrar jag? Om jag prövar att exportera filmklippet till kameran och sedan spelar upp bandet så är både bild och ljud med! Därför antar jag att det är en inställning i premiere som jag måste ändra på. Har läst i manualen och prövat att ändra olika inställningar men inget har hjälpt. Är det någon som vet hur jag ska göra/vad felet beror på!? Jag har premiere pro 2.0.

/F.

Postad

Meny>Project>Project Settings>Playback Settings:

Välj "Desktop Audio" (ljudet går via ljudkortet) eller "External Device Audio" (ljudet går till DV kameran).

/Max

Postad

Kanon där hade vi det!

Filmen som spelas upp i kamerans display och den som spelas upp i monitorn i premiere är inte i synk. Går det att få det i synk?

/F.

Postad

Nope. Det beror på att D/A omvandlingen i kameran tar tid - ca "12 - 15 frames". Vill du ha synk måste du ta ljudet från kameran också (alla DV-redigeringar utan hårdvara fungerar på detta sätt - Avid kan fördröja uppspelningen på dataskärmen för att synka men det tycker jag personligen är irriterande som f-n).

Enklast är om du har högtalare med flera ingångar - då kan du koppla kameran dit ockå (så slipper du koppla om hela tiden). Har du inte det kan du koppla kamerans ljudutgång till datorns ljudkort (line in) och på så sett "loopa" ljudet via datorn så ljudet kommer ur datorns högtalare oavsett hur du får ut ljudet.

Eller en högtalarswitch.

Eller skaffa en enkel mixer (egentligen bäst).

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...