hasse lundberg Postad 15 augusti 2007 Postad 15 augusti 2007 Som rubriken lyder, Vad är det som skiljer DVCAM camcorder mot DV Camcorder eller MiniDV t.ex Sony PD170 är en DVCAM /Hasse 0 Citera
megawatti Postad 15 augusti 2007 Postad 15 augusti 2007 Jag kan inte ge ett korekt svar, men har för mig att jag läste att DVCAM är Sonys påhit och har en mycke högre hastighet på bandet, som då skyddar mot dropout. Samma kvalité som dv. Orkar inte kolla up om de stämmer just nu. Men jag tror de var så. 0 Citera
hasse lundberg Postad 15 augusti 2007 Författare Postad 15 augusti 2007 Jag provade en tape inspelad på en PD150, föregångaren till PD170 och dom banden gick utmärkt att spela upp i min lilla Sony DCR TRV30E. Nu vet jag inte vad min lilla Sony klassas som, men troligen inte som en DVCAM. /Hasse 0 Citera
Max_H Postad 15 augusti 2007 Postad 15 augusti 2007 DV är nästan samma sak som DVCAM. DVCAM-banden roterar fortare och har därmed, precis som megawatti säger, mindre risk för dropouts. Plus att DVCAM låser varje ljudsampling till en specifik bildruta. Detta mest för att möjliggöra band till band redigering som ju fortfarande var det som användes mest när DV/DVCAM/DVCPro togs fram i början på 90-talet. I övrigt är bild och ljudkvalitet identiskt. Många små Sony-kameror kan spela upp men inte in DVCAM-band. /Max 0 Citera
Octavianus Postad 15 augusti 2007 Postad 15 augusti 2007 hur är det med HDCam och HDV då? Tex JVC har det. Är det att det är en HD kamera som spelar in på speedade dv band? Eller vad spelar dom in på för media? 0 Citera
hasse lundberg Postad 15 augusti 2007 Författare Postad 15 augusti 2007 DV är nästan samma sak som DVCAM. DVCAM-banden roterar fortare och har därmed, precis som megawatti säger, mindre risk för dropouts. Plus att DVCAM låser varje ljudsampling till en specifik bildruta. Detta mest för att möjliggöra band till band redigering som ju fortfarande var det som användes mest när DV/DVCAM/DVCPro togs fram i början på 90-talet. I övrigt är bild och ljudkvalitet identiskt. Många små Sony-kameror kan spela upp men inte in DVCAM-band. /Max Tolkar jag dig rätt om jag säger att en Sony PD170 är en bra kamera, men med gammal teknik? 0 Citera
Max_H Postad 15 augusti 2007 Postad 15 augusti 2007 Sett ur aspekten "bra bild i 4:3 läge" och med bra ljuskänslighet är den fortfarande klart bäst (enligt mig). Möjligen i viss konkurrens med DVX100 (har aldrig testat HVX200 i DV). Men 16:9 är ju det som används mest och där är den inte jättebra. /Max 0 Citera
hasse lundberg Postad 24 augusti 2007 Författare Postad 24 augusti 2007 Hittade en begagnad PD170 som knappt är använd. Så nu är det till att börja filma. /Hasse 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.