Gå till innehåll

Hur får jag med ljudet?


Roger

Recommended Posts

Jag har nyligen försökt mig på att föra över film från min analoga videokamera till datorn via s-videouttagen. Problemet är att jag inte får med ljudet. Vad behöver jag göra? Behövs ytterligare någon kabel?

 

Jag läste här i forumet att man ska ta in videon via s-video ocg RCA. Vad är RCA?

 

Mitt enhet för videofångst heter, om jag har förstått det rätt, "nVidia WDM Video Capture (universal)" Är det ok? Det talas mycket om Pinnacle dc10+. Är det ett altenativ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Med S-video så behöver du en separat ljudslad (Det är det som RCA är) S-video för nämligen inte över något ljud utan bara bild.

RCA är en vanlig stereokabel, En sån du har mellan CD-n och Stereon.

Länk till kommentar
Share on other sites

du kan försöka med en vanlig stereo kabel också ifall du inte kan det så måste du föra över ljudet med commposit kablar och det inte säkert att du har det men försök med datorns vanliga line in

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren! Jag inser att jag behöver en kabel till. Jag har experimenterat med en stereokabel men inte lyckats.

 

Min fråga nu är: Vilka uttag i kameran skall jag använda för ljudkabeln. Min kamera (SonyCCD-TR717E) har förutom utag för S-video även ett uttag märkt VIDEO och ett märkt AUDIO, det är dessa båda man använder när man visar upp en film på TV. Vilket av dessa skall jag använda (kanske båda)? På datorn har jag två uttag märkta AUX IN (Right respektive Left). Sidan om dessa båda dessutom ett annat uttag märkt STEREO. Vad väljer jag här?

 

På datorn finns även uttag märkt Composite. Kan det vara ett alternativ?

 

I mitt redigeringsprogram, Windows Movie Maker, skall jag dessutom välja källa för ljudsignal. De man kan välja är:

SPDIF In

Stereo Mix

TV Tuner Audio

Microphone

Front Line-In

Line in

Wave

 

Vilken av dessa skall jag välja?

 

Tacksam för svar.

 

/ Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, när jag för över från en analog kamera kopplar jag i RCA-video för bilden (Bild på RCA sladd) och sedan kopplar jag in de två RCA ljudsladdarna (right&left) och den kabeln som jag använder blir en vanlig stereopropp som jag då kan stoppa in i datorn i Line-in.

 

Så måste du ta in via S-video? Och om du ändå vill ta in via s-video kan du fortfarande göra så som jag gör med ljudet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...