Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har gjort ett antal filmer genom åren. Har just avslutat inspelningen av den senaste. I den använde vi oss för första gången av separat ljudupptagning ( Med en box från Sony som gjorde ljudfilerna till Wav och sparade ned dem på Compactflashkort)

Min fråga är nu om någon kan hjälpa mig i rätt riktining när jag ska böra pilla med ljudet. Hur ska jag exempelvis utgå om jag vill ha ett så bra dialogljud som möjligt? Jag är helt grön på ljudredigering... Vad ska jag lägga för filter? Vad ska jag pilla med för kurvor och annat?? Gissar att det går att "fläska" till ljudet ganska rejält om man bara bearbetar det lite grand i postproden

Postad

Well, första steget till bra ljud är ett bra locationljud. Har man gjort rätt (och omständigheterna stämt hela vägen vilket iof är sällsynt) så ska det inte behövas speciellt mycket mer för ett fungerande ljud.

Man har lyckats när all efterarbete är rent kosmetiskt & inte för att styra upp.

Tyvärr är frågan i övrigt lite som: "Jag ska skruva ihop en komplett bil, hur göra?" via forum.

Det går inte på rak arm att säga att så här ska du göra, men för att vara konstruktiv, & baserat på att du sagt att du inte behärskar fundamental ljudteknik:

Oavsett vad du gör, lita på dina öron. All utrustning är annorlunda mot liknande maskiner & måste behandlas därefter.

Filter, bla EQ, är en bra sak att altid utgå ifrån. Arbeta hellre med att skära bort skit än att försöka lägga till, speciellt om du har dåliga eller väldigt enkla mickar.

Undvik compressorer som pesten. Dom är en teknikers bästa vän, men vet man inte vad man gör så finns det inget som är så lätt att villa bort sig i. Limiters är dock bra, ställ dom så att det inte distar, helt enkelt :-)

Du skrev att du ville fläska till dialogen, gör inte det. I musik vill man gärna ha ett kreativt ljud som inte måste ha något med verkligheten att göra & allt är en fråga om vad man gillar, men i film strävar man efter att få publiken att glömma bort att det är fake, så sträva hellre efter ett mer neutralt ljud.

Det betyder tyvärr att en tunn röst alltid kommer vara tunn, medans en kraftig, mörk röst går att (till liten del) fylla ut lite till eftersom matreialet redan finns där. Jag, exempelvis, har en väldigt ljus röst & kan aldrig låta Laibach precis, så för sånna röster anlitar jag folk som klarar av det :-)

& som ett sista råd för nu, lyssna noggrant i klippunkerna. Det är lätt att lyssna sig blind på själva ljuden & glömma bort vad som finns runt om, men det gör skilnad.

Postad

Och lyssna på helheten, jämnhet ska vara en röd tråd genom hela filmen. Hellre jämnt dåligt än att det hoppar mellan bra och dåligt ljud, då märker man de dåliga ställena. Medans har du en jämnhet i filmen som sedan hålls så köper man det oftast. Du ska inte höra att det klipper ljudmässigt mellan klippen i dialogen i samma scen. Förflyttningar ljudmässigt är inga problem mellan scener när man har bilder som stöder detta, då kan man snarare luta sig tillbaka mot bildklippen och använda sig av dessa för att maska vissa saker. Maska är även jättebra när du dyker på ställen där du inte får till dialogen, dvs du lägger något annat ljud beroende på miljö strax före eller under (det märker du när du sitter och lägger var det funkar bäst) partiet som du inte vill att man ska tänka på att det låter dåligt. Tex en hund som börjar skälla, ett flygplan som åker förbi eller en granne som går förbi i trapphuset. Då dras fokus dit istället fast man behöver ändå inte släppa dialogen men man reagerar kanske inte på någon ful sluddring eller att man tappat källan med miken tex.

Och som christian säger, lägg inte på massa filter och effekter om du inte vet vad du sysslar med, dialogen vill man ofta inte "feta till" utan andra delar av ljudbilden står för det, om det är en sådan film. Koncentrera dig på att få ett jämnt dialogljud som låter bra. Du ska kunna lyssna på synkarna och tycka att det låter ok när du är klar, även om det saknas vissa ljudeffekter och endel atmosfär.

Sen är ju nivåer en hel artikel för sig och jag är ingen expert men brukar väl säga att gäller det tv så snurrar dialogen runt -12 ungefär, bio -18 och dvd nånstans där mittemellan.

Lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...