EliteMachine Postad 7 augusti 2007 Postad 7 augusti 2007 Hej! Idag blev jag uppringd av en person som undrade om jag var intresserad av att följa med en orkester som ska framföra två konserter, en i Berlin i en stor kyrka (har glömt namnet då jag inte hade papper och penna när hon ringde, men troligen en av dom större kändare). Och en på Tivoli i Köpenhamn (lokal okänd). Det är en blåsorkester som ska spela, och det kommer inte att vara mickat vilket innebär två saker, jag kan inte ta ljudet på någon extern enhet direkt från mixerbordet (då det inte finns något :)) Och följdaktligen leder det fram till frågan, vilken mikrofon ska jag välja för att ljudet ska bli så lite dåligt som möjligt, förutsättningarna är inte dom bästa då jag fick reda på det här idag och det är om en vecka det är aktuellt. Eftersom lokalen i Köpenhamn ännu är okänd så får man väl sikta in sig på kyrkan. Utrustning kommer hyras, så vilken mikrofon skulle vara att rekkomendera för en sådan lokal? (Och då jag inte är ljudtekniker själv) vart mellan tummen och pekfingret skulle ni säga att man ska rigga upp denna mikrofon, finns det någon generell regel vart det är bäst lämpat i en kyrka? (tar väl med mig långa kablar som fan utifall att, sjukt att inte veta hur det ser ut där amn ska filma, fattas väl bara att ljuset suger) Jag filmar med en SONY HVR-A1E, men dom kommer troligen att hyra ännu en kamera, SONYN har ju riktiga ingångar för ljudet så det ska väl förhoppningsvis fungera, men om dom lyckas hyra något bättre så kör jag den som fast med ljudinspelning och kör SONYn i handen med stabilisator för att få något att klippa till. Har ni några tips på bra mikrofoner, bra allaround :) Kanske tips på en bra kamera som matchar min HVR-A1E i formatet och kvaliten så det inte blir alltför stor skillnad? Då det är en idell verksamhet så förväntar dom sig nog inte några underverk vad gäller denna inspelning, det blir väl i proportion till min betalning ;) Men man vill ju prestera så bra det är möjligt under förhållandena om man åtar sig ett projekt. Tack på förhand! /Martin Ska kanske tillägga att dom vill ha lite dokumentärt material inför konserten i bussen på vägen ner etc så man kommer ju att förstå att det är "dokumentär" kvalité på det hela. Men som sagt, man vill ha det så bra som det är möjligt under förhållandena. 0 Citera
Luzer Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Jag hade mikat upp i stereo med kanske 3-4 meters mellanrum och böjat 5-6m från ljudkällan. Beror lite på hur det låter, men testa med olika mellanrum och hur långt ifrån som låter bäst. Det finns ju stereomikar att hyra men då får du X/Y stereo, alltså membranen ligger på samma axel fast i 90 graders olika riktningar. Kan vara kul att mika upp A-B alltså rakt mot ljudkällan fast med större hål i mitten, kan man ha så brett man vill. När det gäller mikar så finns det alldeles för många att välja på ;) Men kondensatormikar måste du ha. Och då måste du kunna mata fantommatning från kameran, annars behöver du något emellan som kan göra detta. Tex en mixer. Men har du xlr in på kameran kan du nog detta fast dubbelkolla! Vill du bara köra med en mik så är nog Röde NT4a att föredra, den är väldigt smidig. Neuman Km184 tror jag också stark på, eller möjligtvis röde nt3. Sennheiser har en hel hop mik som också skulle fungera, mkh50 eller 60, 416. Men alla utom Nt4an är ju monomikar så då behöver du två st. Se till att få med ett par stativ så du kan få upp mikarna också. Sen är ju huvudregeln att lyssna, lita på öronen och ställ mikarna där det låter bäst helt enkelt. 0 Citera
jbergman Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Kanske tips på en bra kamera som matchar min HVR-A1E i formatet och kvaliten så det inte blir alltför stor skillnad? Ta en likadan till. I värsta fall ta en annan sony. Allt annat är att be om ett satansarbete i post för att det inte skall se helt überjävligt ut. Aldrig igen att jag accepterar att arbeta med olika kameror samtidigt... /Jakob 0 Citera
EliteMachine Postad 9 augusti 2007 Författare Postad 9 augusti 2007 Hej! Tack för hjälpen, om projektet bli av (det krisar ekonomisk när jag sa vad det kostade att hyra utrustningen =) så kör jag A-B mickning med två kondensatormickar, som andra kamera verkar det bara finnas ett alternativ som matchar min kamera någosålunda, SONY Z1. Nu har jag blivit så peppad så jag hoppas att det blir av... Kyrkan i Berlin verkar ju inte vara så ful att spela in i heller. Så håll tummarna. 0 Citera
Luzer Postad 9 augusti 2007 Postad 9 augusti 2007 Damn å shitpomfritt, grattis till ett grymt gig ;) Och lycka till! 0 Citera
EliteMachine Postad 10 augusti 2007 Författare Postad 10 augusti 2007 Nu är det spikat, fyra intensiva dagar filmande... Men det har blivit ganska stora förändringar. Då budgeten är obefintlig så gick det inte att hyra någon extra kamera, det finns en Canon 850i att låna men jag är tveksam med tanke på vad jbergman sa tidigare. Vill inte ha en massa extraarbete för någonting som ändå kanske inte blir så bra. Så det blir en SONY hvr a1e och två kondensatormickar... eftersom man måste börja trolla för att få en livespelning bra med endast en kamera så har jag tänkt såhär. När jag kommer till giget så riggar jag mikrofonerna A-B ca 5-10 meter från orkestern på vardera sida beroende på vad som låter bäst. Om konserten är ca 1 timme på varje ställe så gör jag följande. Jag tejpar fast kablarna så bra det går så att stativena inte kan röra sig och mikrofonerna inte blir påverkade. Jag filmar under dom första 20 minuterna närbilder på orkestern och rör mig nära orkestern (observera att nu är kablarna inkopplade i videokameran, mycket tejp och låånga kablar blir det. Kattsrypare och annat för att hålla koll på kablarna. När 20 minuter har gått av konserten så pluggar jag ur mikrofonerna och springer tillbaka till mitt stativ som står uppriggat långt bak redo för att ta helbilder. Jag monterar kamran och filmar ca 20 minuter helbilder och lite location. Dom sista 20 minuterna så tar jag stativet, ställer mig på lite intressanta platser och kör typ något i fokus i förgrunden med orkestern ofokuserad i bakgrunden, tar lite publikbilder mm. Tanken med detta är att man sen kan trolla ihop det, anledningen till att jag tar ljudet när jag kör närbilderna är självklart att det är då man ser vad dom spelar med instrumentena, vilka toner osv. sen klipper jag in helbilder (där det blir svårt att se exakt vad alla 60 pers i orkestern gör) och klipper in lite bilder där orkestern är ur fokus, lite miljöbilder från tivoli mm, mosaik från kyrkan osv. Tror ni att det på detta sätt går att göra ca 5-10 minuter bra konsert med en timme material? Observera att det bara kommer vara ljud från dom första 20 minuterna av konserten och det är alltså där jag måste plocka "grundstommen" till konsertmaterialet. Jag har för övrigt fått lite mera info nu, det är en blåsorkester (slagverk och kontrabas också) på 60 personer. Kan tänka mig att dom säkert lär bli en 15 meter i bredd när dom spelar, men jag är inte säker. Är det något jag har glömt att tänka på? Blir det bortfall av att ha för långa kablar till micarna? tror jag lär ha minst en 25 meter eftersom jag inte riktigt vet hur lokalerna ser ut. Jag är väldigt oförberedd inför den själva "dokumentära" biten av det här, vad vill man veta om en orkester som ska ut på en liten internationell turne? Det är det svenska blåsorkester landslaget :) 60 personer i femtonårsåldern. Jag har tänkt att fokusera mig på ca 2 välvilliga personer i orkestern så det inte blir 10 sekunder intervju med alla i orkestern. Det jag undrar såhär spontant är hur man tävlar i orkestermusik och att det ens fanns ett landslag (något som var helt nytt för mig). hur förbereder sig en orkester inför ett gig? är det som för alla rock och popband jag känner, super sig en orkester också berusad innan dom går på scen? Tränar man sitt instrument åtta timmar om dagen? Stänger dom av radion när dom hör ett blåsinstrument? Vad vill man veta? Självklart ska det inte bli enbart informativt, men man kan förhoppningsvis baka in lite fakta i underhållning =) Tacksam för förslag så jag hinner svänga ihop en röd tråd till det här! (åker om en vecka) 0 Citera
Luzer Postad 10 augusti 2007 Postad 10 augusti 2007 Om det kommer röra sig massa folk i lokalen så kan du ju försöka tänka på detta när du placerar ut mikarna också, lätt att folk stöter till stativ etc och då får du massa skräpljud du inte vill ha. Och 25m kabel är inga problem ljudmässigt så länge det är balanserat, men det är det om du har xlr in på kameran och xlr ut från miken (enkelt sett). Men kan du ändå låna en annan kamera så kan du ju banda ljudet med denna, skit i bilden :) Ställ den nånstans och ha den endast som ljudbandare, sen kan du springa hur mycket du vill med din andra kamera + att du får ljudet till hela konserten. Skulle inte det funka? Gäller ju att du har xlr in på den andra låne kameran då också iofs. 0 Citera
EliteMachine Postad 10 augusti 2007 Författare Postad 10 augusti 2007 Alltså den kameran jag kunde låna är en Canon 850i, den verkar inte ha särsklit mycket användbart överhuvudtaget. Så där finns det ingen XLR. Sen är budgeten tajt ända ner till antalet videoband jag spelar in på så det får inte bli hela konserter, tanken är nog mest att folk ska kunna se vad dom sysslar med och att dom ska kunna använda det som pr material för att ragga sponsorer till nästa års festival. Det får bli kort och koncist... lite som att koka soppa på en spik =) Det kommer finnas lite funktionärer med på bussen som hjälper konsertfolket, så jag tänkte sno 2-3 stycken som får stå vid mickarna och se till att ingen kommer i närheten... sen blir det mycket tejp som sagt, får försöka tejpa fast kabeln efter golvet så mycket som det går. får väl lägga en 3 meter kabel ihoprullad vid varje mick också utifall någon skulle snubbla på mitten så finns det lite marginal :D Sen sätter jag nog fast kabeln med kattstrypare i bätet så det blir någon meter slak kabel mellan mitt bälte och kameran. Sen däremellan får väl kabeln härja lite som den vill så länge det är lungt ute vid publiken. Det finns 100 saker som kan gå fel med ett sånt här projekt men vafan. 0 Citera
Luzer Postad 10 augusti 2007 Postad 10 augusti 2007 Jo jo det vet du, det som kan gå fel kommer göra det :) Och gaffan är ju ens bästa vän! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.