Gå till innehåll

shure sm58/sm57 micar.


Octavianus

Recommended Posts

Jag har tre stycken sm58 och en sm57 att tillgå från mitt lite avslagna musikintresse. Jag köpte dom så vi hade att spela med i bandet, men nu ligger dom mest och dammar. Är det ngt som duger till ljudupptagning vid filminspelning, eller bör man skaffa sig andra mickar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan alltid prova och lyssna hur de låter för dialogupptagning. De är beprövade mickar för sång. Sångare kan ibland behöva en förstärkning kring 5kHz för formanternas förstärkning. Tal ligger i hududsak mellan 300 och 3500 HZ men inte enbart.

 

SM57 har använts med framgång vid voice-over och looping. Mest påverkan har en bra förförstärkare innan och sampling på media.

 

Att springa och köpa en Sennheiser MKH416P kanske är bra för film på lite distans. Men micken kan också hyras för en hundring per dag.

 

Så åter till mitt förslag. Prova och se om det duger för dina miljöer. Mickarna i sig är utmärkta. Hade det varit enkelt hade det endast funnits en mikrofon att välja mellan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dynamiska mikar som 57an och 58an är enligt min mening totalt värdelösa till dialogupptagning på filminspelning. Anledningen är att du måste vara i allafall nån decimenter från ljudkällan vilket sällan inträffar på filminspelning när du bommar. Det är i princip bara kondensatormikar som används, kanske inte på vissa höga effekter som ska plockas. När det gäller intervjuer funkar det kanon då det inte gör något att miken syns. Men till spelfilm, nae.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...