Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå!

Eftersom att jag inte är särskilt duktig på processorer, grafikkort och liknande så skulle jag gärna vilja ha lite kritik på en dator som jag funderar på att köpa. Undvik gärna kommentarer angående operativsystemet eftersom jag redan bestämt att jag skall ha det operativsystemet av anledningen att jag har andra behov än bara filmredigering.

Jag har tänkt använda datorn till följande:

* Klippning, modellering, animation, digitala effekter, compositing

* Surfa på internet, kolla e-post och det vanliga

* Kanske att spela lite spel, men det är inte särskilt nödvändigt för min del

* Göra hemsidor så klart, men det går ju med alla datorer ;)

Datorn har 500gb hårddisk och 2gb ram-minne.

Se mer information om datorn här: http://www.inet.se/datorer/stationaera/hp-pavilion-m8047-core-2-duo/1968163/

Räcker det jag har i datorn eller bör jag köpa någonting annat?

Kritik uppskattas! :)

Postad

lägg på 1Gb eller 2Gb ram-minne utöver paketet eftersom det är Vista (som i sig ockuperar 512MB i Ram). Det kan vara bra med lite extra ram om du jobbar med mycket samtidigt eller med tungt material.

P.S. Kolla hur många platser det finns för ram-minne på moderkortet först. Innan du köper något. + och vad det är för ram-minne som medföljer (kan tillexempelvis vara 1+1 Gb eller ETT 2 Gb.

Postad

Grafikkortet i den där är väl i de minstalaget för de priset tycker jag, du borde ha ett lite bättre, de skiljer väl sig några 100lappar uppåt. Men du får igen de på prestandan ist.

Postad

Grafikkort ska du minst ha 512 MB. 256MB går också men jag rekomenderar 512 MB. Skaffa mkt RAM (Det gör så att datorn kan hantera flera och större saker samtidigt, tex. när du ska rendra en film eller redigera. Det drar mycket RAM.) 4 GB rekomenderar jag ... men det blir dyrt, men MINST 2 GB!

annars ser den ganska bra ut :)

/Xinga

PS. detta spelar kanske ingen roll, bara en smak sak. Jag beställer alla mina datorer från http://www.dell.se. Där kan man skräddasy ihop datorn innan den skickas hem till dig :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...