Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja

jag ska göra en film men vill ha grindhouse filmens slitna utseende det finns

olika programm som gör detta men har inte hittat något program som gör effekten utan att göra filmen svart/vit...

hörde att en magic bullet plugin med misfire skulle kunna göra jobbet ,

någon som vet mer om detta så jag slipper köpa nånting i onödan?

MVH

Postad

Jupp. Misfire kan göra detta och det är det The Orphanage har gjort också (har för mig att det var The Orphanage som gjorde bla "slitaget" på dom filmerna - är inte 100 på det dock. Och dom ligger bakom Magic Bullet).

/Max

Postad

Har lite erfarenhet av skitig film från ett tidigare jobb som biografmaskinist. De billigaste pluggarna ger enligt mig inte ett speciellt övertygande resultat. Misfire ger dock ett bättre jobb än de flesta pluggar. Ett rent antagande från mig är att grindhouse har använt sig mer av stockfootage på repor, fingeravtryck och "bad splices" Vet att det finns något sådant hos artbeats, men det kostar säkert skjortan. Värt att tänka på om man vill ha ett realistiskt resultat är att det oftast är början och slutet på varje akt (ungefär 15min) som är skitigast, efter som alla biografmaskinister som kört filmen har tummat på den när de kollat efter skiftmärken (cigarette burns) eller klippt ihop akterna. Ofta har maskinisterna också kluddat dit egna skiftmärken i form av kryss med fettpenna i övre högra hörnet. Är maskinisten inte på sin vakt, och biografen kör ett tvåprojektor system, kan dessutom aktskiftena bli dåliga, och man kan få in lite startsladd (nedräkning) mitt i filmen.

Självklart vore det omoraliskt och fel att ladda ned en CAM-rip ens i studiesyfte, men om du någon gång blivit tvingad att titta, så dra dig det till minnes, då vissa av dem kan fungera som referens.

Det här är lite av en käpphäst för mig, då jag anser att ingenting får video att se så mycket video ut som dåliga filmscratcheffekter.

Postad

Hittade på Vfx Newswire:

"The damaged look was an amalgam of real film damage, plug-ins and stock footage. "We used actual filmed damage obtained from sources such as Artbeats and Efilm, and couple of plug-ins," Bushover explains. "The main plug-ins were Cinelook for After Effects, Magic Bullet for Avid and Tinder for Shake. Additionally, we shot some practical effects for sparks, smoke, and blood splatter. These elements were all combined in Flame to produce a damage layer that was placed over the color-corrected frames, and then rendered out via an 8-node render farm running Autodesk Burn."

Mao - Jonpet var "Right on target".

/Max

• 4 månader senare...
Postad

Tips! Riktigt bra pris på Magic Bullet Looks (som innehåller Misfire plugin) på Digital Juice nu! $199 förutsatt att man köper något annat också. T.ex. finns det billiga test-DVD:er för $14.95. Eller så köper man någon produkt som man får ladda ner, så undviker man fraktkostnad också.

Postad
Tips! Riktigt bra pris på Magic Bullet Looks (som innehåller Misfire plugin) på Digital Juice nu! $199 förutsatt att man köper något annat också. T.ex. finns det billiga test-DVD:er för $14.95. Eller så köper man någon produkt som man får ladda ner, så undviker man fraktkostnad också.

Jag kommer att beställa det imorn.

Postad

Jag har kört med magic bullet Looks på några små projekt. Mest för att skapa lite "film look" som är på tapeten. blir kanon. Tar tid, men blir kanon. Det finns dock ett 20-30 tal olika presets varav ett 5-6 tal känns realistiska att använda. Dock har jag inte testat misfire något vidare. Inte haft anledning ännu, men håller med om att grindhouse är för jäkla cool! Så rätt, sättet de använder effekterna samt hur mycket. Tillräkligt för att ge intrycket men absolut inte gått löst överdrivet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...