Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har hittills gjort filmerna som 4:3 format som vi levererar till TV4 lokalstationer, nu sk det gå över på 16:9 istället. När jag stllt in min seq på dvanaphormic 16:9 så ser allt rätt ut i canvas fönstret jag kollat även titel safe m.m men när jag exporterar ut den så är det väl så att den blir lite hoptryckt för att sen kunna sändas i 16:9 på TV, jag menar alltså att när jag gjort min export med codec motion jpg så är den ändå 4:3 när jag öppnar den i qtime. För upplösn på 16:9 är ju även den som 4:3 720x576.

Hoppas nån jan förklara lite detta med export till 16:9 från FC

Postad

Använder du Final Cut Pro (FCP)? Det finns beskrivet i manualen?

4:3 är ett format där 16:9 visas med svart rader under och ovanför bilden. För att visa 16:9 i 4:3-apparater skapar du;

först en 4:3-sekvens och klistrar sedan in din film i 16:9-format. Efter rendering har du en 4:3-ruta med svarta ränder under och ovan 16:9-bilden.

Kontrollera vad du exporterar till QT.

Kontakta dina lokala TV-stationer för info om vilket format du skall leverera sändningspaketen i.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...