Gå till innehåll

Manuella inställningar på kameran man bör tänka på


UFO

Recommended Posts

Själv brukar jag ställa in bländaren (när så tillåts), slutaren, (låsa exponeringen också förstås) och vtbalans. Skärpan brukar jag (nästan) alltid ha per automatik. Är det någon annan manuell inställning som finns på de flesta kameror som man bör tänka på? Dvs har jag missat ngt..?

 

Tack för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gain. Skulle det vara för mörkt, eller om du av misstag har fel bländarinställning kommer gain göra bilden "artificiellt" ljusare. Det resulterar i grynig, dålig bild. Har hänt mig flertal gånger då man varit stressad och jag kan lungt säga att min relation till gainfunktionen inte är särskilt hälsosam.

 

Att ha skärpan på automatik tycker jag låter väldigt dumt om du har en fullt fungerande fokusring. Autofokus är sällan hundraprocentig, bättre att ha den på manuellt hela tiden men använda snabbknappen för autofokus då du inte hinner med med dragningarna. (om din kamera nu har den funktionen)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...