Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har svårt att exportera från PPro 2.0.

totalt 40 minuter, men då det strular efter ca 50% export, valde jag att exportara ut delar för att sedan göra ett nytt projekt och sammanfoga dem och exportara ut (fast då utan filter och effekter).

Dock så klarar PPro inte ens exportera mer än 1-2 minuter av timelinen innan errormeddelande dyker upp på rutan (se bild).

Effektter på klippen (klippen är i snitt 10 sek långa):

1. fieldskit deinterlace

2. colorista

3. MB for editors

4. dessutom lite ljudeffekter på något enstaka klipp

Pentium 3,2 ghz. 2 GB RAM, inget program igång samtidigt, gått om utrymme på disken. Verkar dock om den inte klarar av alla effekter?

Måste ha hjälp så snart som möjligt.

Tacksam

Peter Svensson

error.jpg

Postad

Glömde

Jag exporterar som Avi DV.

Jäkla skumt, måste bara funka.

Rogge: Tycker du att jag skall lägga upp hela filmen som Xvid, MPEG2 eller QT H264?

Kommer ha den som nedladdning som torrentfil. Vill att de som laddar ner skall kunna göra en DVDskiva eller Video-CD med riktigt bra kvalitet. Sjukt behov av hjälp här. Vill helst att filen inte skal vara större än MAXIMUM 1,2-1,5 GB. (helts)?!?!?!?

!?!??!

Postad

Gör som proffsen gör vid stora renderingar från tunga 3D eller composit program.. Exportera som tiff-, png-, bmp- eller möjligen jpeg-secvens. Skitsmart vettu, skiter det sig mitt i är det bara att fortsätta från sista renderade bilden. Sedan exporterar du en wav eller aif fil också med ljud till. För att till slut tanka in i Premiere och exportera en sista gång.

Happ det kanske löste sig, a ja då vet du hur du gör nästa gång. Försök för övrigt att undvika DV formatet så länge det inte är en orörd DV film du tankar ut (d.v.s. ej färgkorrigerad, utan övertoningar eller andra effekter etc). DV formatet är högst destruktivt.

Hmm bäst för att lätt kunna bränna den är väll att göra en DVD direkt från Premiere eller hällre Encore, eller möjligen SVCD, spara den som en image fil t.ex. .ISO format och därefter packa ned den och lägga upp den. Men som DVD kommer den ju då möjligen att bli större än 1,2GB för att få bra kvalité, beroende på längden av filmen i fråga.

För bättre kvalité/högre komprimering bör du välja H264 eller Xvid framför MPEG2 som är ett gammalt och mycket sämre formt vad gäller just komprimering.

För övrigt är Xvid och DivX är nog att föredra framför H264 då dessa två format stöds av fler brännar applikationer.

Hoppas det gav dig några svar.

Postad
Jag exporterar som Avi DV.

O.k!

Unknown Error vid export är jättesvårt att hitta en lösning på då dom verkar ha så få gemensamma nämnare. Hade inte du ett Matrox RT.X100? Matrox RT.X100 + Unknown Error verkar iaf ha en del gemensamma nämnare.

Mer om Unknown Error finns här: PPro Wiki - Unknown Error

Efterssom du har ont om tid hade jag inte lagt ner någon tid på att leta fel då det kan ta väldigt lång tid. Jag hade använt mig av Work Area Bar och satt den över tex 00:00:00:00 - 00:00:04:24 och exporterat. Sedan hade jag satt Work Area Bar över 00:00:05:00 - 00:00:09:24 och exporterat. Jag hade med andra ord exporterat 5-minuter i taget av hela filmen. Kanske tom 1-2 minuter i taget om det fortfranade ger Unknown Error.

När det är klart hade jag skapat ett nytt Project och importerat in dom filer jag exporterat ut och lagt dom på Timeline och sedan exportrat ut den som en hel DV-avi. Du kommer inte att tappa någon kvalitet på att göra så då du nu bara i praktiken gör en filkopiering. Du måste vara noga med var du sätter Work Area Bar så att du inte missar att exportera en eller flera frames eller exporterar multipla frames i skarvarna.

För att spara tid, skapa ett nytt Project och lägg en film på Timeline. Lägg inte på någon effekt! Lägg på musik och exportera allt tex 1-minut åt gången och importera in dom i ett nytt Project och lyssna och se - Hör du hur musiken hackar till och/eller att bilden hackar till i skarvarna? Om inte, då har du gjort rätt. Om du hör hack, Finjustera Work Area Bar och se till att framen i skarvarna bara exportras en gång och att skarvarna gå i varandra. Att zooma in Timeline maximalt är ett måste samt att Markers hjälper mycket så att man vet var man är. Att prova detta innan du gör samma sak på ett Project med tungrenderade effekter är för att spara tid om du är ovan med att exportera så här.

Rogge: Tycker du att jag skall lägga upp hela filmen som Xvid, MPEG2 eller QT H264?

Kommer ha den som nedladdning som torrentfil. Vill att de som laddar ner skall kunna göra en DVDskiva eller Video-CD med riktigt bra kvalitet. Sjukt behov av hjälp här. Vill helst att filen inte skal vara större än MAXIMUM 1,2-1,5 GB. (helts)?!?!?!?

!?!??!

Skall dom kunna gör DVD är ju MPEG2 bäst, tycker iaf jag. En del röstar på Xvid så meningarna går isär.

Om jag hade haft platsen hade jag:

1. Gjort en DVD i Encore som jag sparat som en ISO-fil för dom som vill göra en DVD av filmen och laddat upp. Då är det bara att bränna filmen i tex Nero och då få färdiga menyer etc.

2. Gjort en version i H.264 format och laddat upp.

Hade jag inte haft platsen hade nog MPEG2 vunnit. Jag skriver nog efterssom jag har noll erfarenhet av Xvid och hur bra den blir i förhållande till filstorlek jämfört med MPEG2.

EDIT: Oj, svarade visst lite sent, telefonen kom emellan! ;)

Postad

Ok. Då skall vi se om jag kan summera.

har inte hittat felet med exporten. Känns faktiskt som om det kan bero på för lite RAM. Skall fixa lite mer (har 2 GB just nu) Återkommer om det var det.

Tack Rogge (som vanligt). Alltid bra med lite expertis, och jag är grymt tacksam för att du tar dig tid. Info för intresserade: Filmen kommer läggas ut som en Torrentfil och enbart i ett filformat: MPEG2. That is the shit. Testade Divx, rena taiwaneskisa cirkelsågen (Mynthe synonym har jag för mig). Rena skiten om jag får uttrycka mig. MPEG2 drog jag ner rejält till VBR 2pass min: 2800 medel: 4700 max: 5500 och i TMPGenc med lite brusreducering. Blev kanon: 1,6 GB på 40 minuter. (då hade jag lite extra saturation på DVavi filen). Perfekt storlek att dela ut, och det blir kanon på datorn och att bränna ut och spana DVD/TV.

Återkommer med RAMminnet

//Peter Film

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...