Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Nu ska jag imorrn få mitt första betalda jobb inom film/tv-branchen. Det är väl vad man skulle kalla ett skitjobb och går som jag förstått det ut på att logga klipp till en dokumentär.

När jag snackade med killen på stället så sa han något om att man skulle "batcha" nånting och jag vet inte alls vad det innebär. Jag har googlat lite och kollat ordlistan här och det ska tydligen vara nåt man gör med klipp (från analog film?) innan de ska in i olinjär redigering.

Kan någon snälla försöka förklara vad det är man gör när man "batchar" någonting i film/tv-branchen?

Postad

Om du loggar material, sparar projektet du klippt i och sedan slänger videofilerna från hårddisken så behöver du "batcha" filerna. Det går också att generera batchlistor så att man kan batcha material in i "tomma" projekt.

Postad

Batchning är vanligt förekommande i redigeringar där man först redigerar offline. Vilket innebär att man först tankar in allt material som lågupplösta suddiga bilder för att spara plats och för att inte belasta redigeringen etc. Därefter klipper man dem som lågupplösta. När filmen sedan är klar låter man programmet batcha om, d.v.s. kassera all lågupplöst video och tanka in högupplöst i full kvalite. Dock bara exakt de bilder man klippt. Hmm svårt att förklara, men säg att du gör genvägar till det lågupplösta materialet som du sedan ersätter med högupplöst, batcha om.

Ahh det är rätt komplicerat, men för fan, om du inte kan skall du inte tiga och låtsas, fråga! De bör veta vad för kunskaper du har. I annat fall riskerar du själv en massa problem samt även i värsta fall utsätta hela teamet för onödiga problem. Det är ingen som blir arg för att du inte vet och frågar, eller ja det kan ju inte jag veta, om det skulle ske, eller om du inte fick jobbet p.g.a. det så var du inte vad du utgett dig för att vara eller så är de inget att ha.

Djävla moralpredikande nu, blir bara lite upprörd, har för många dåliga erfarenheter av ja sägare som nickar och sedan inte förstått ett skit. Fråga för fan!

Postad

Tack för era svar som lugnade mig lite innan jag skulle dit åtminstone. Nu är det så att det enda jag gör är att fånga in klippen i en enda offline-fil per band så något problem med vatten över huvet på en noob är det alltså inte att tala om här. Jobbet må mest vara att sitta å titta igenom dokumentärmaterial och kolla efter störningar under captureprocessen men jag njuter i fulla drag bara av att sitta ensam i det fina filmproduktionsbolag-kontoret omgiven av fin Avid-utrustning. Jag antar att själva batchningen, som jag tack vare er nu fattar vad det är för något, sköts av dem erfarna sedan när det är offlineklippt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...