Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I mitt huvud har det sen månader tillbaka cirkulerat problem och frågor kring det okända 24p. Problemet är följande: Min skola bytte för ett tag sen ut majoriteten av sin utrustning. Det blev en jädrans massa nya roliga pryttlar att kika på. Bland annat två nya JVC GY-HD110U. Detta medförde ju möjligheten att filma video i 24p. Så jag gräppade tag om en av de nya skönheterna och begav mig, tillsammans med min test-skådespelare, ut i skogen för att fota en näve med sjysta bilder, återvände senare till skolan för redigering och bearbetning av mitt nyfotade 24p-material. När detta senare var klart och jag ville få ut den färdiga filmen så uppstod ett problem. Frågan är som följer: Hur gör jag om min lilla 24p-film till en liten 25p-film? Är jag dum i huvudet och har missat något? Eller kommer detta förbli en olöst gåta?

Postad

Det vanligaste är att köra de 24 bilderna en tjugofemtdel fortare 25 bilder per sekund. Det är en plåga för de med absolut gehör när det finns stråkar eller piano med i ljudet. Men de flesta filmer på TV har du inte direkt plågats av.

Om du inte ska visa din film i projektor kan du lika gärna spela in med 25P. Festivaler har numera möjligheter att visa mha digitalprojektorer.

Postad

Det finns många program som kan omvandla dina 24p till 25p utan att höja hastigheten, dock med försämrad kvalité, men det kanske du kan stå ut med. After Effects har så vitt jag vet det ett lass med inställningar man kan göra för att höja och sänka frameraten på din film.

Dock håller jag med föregående om att det är bättre att köra i 25p, speciellt om du inte skall ha över materialet till fysisk film, och även om du kanske planerar att föra över det till film, men även vill visa den på TV så är det bättre att ha en bild för mycket än en för litet. Kör 25p.

24p är bara riktigt intressant i länder som kör NTSC där man kan använda sig av 3:2 pulldown för att ändra frameraten från 30 till 24 frames i sekunden. Här i Sverige så är det bara idioti att köra 24p om slutformatet inte är film. Eller någon som har någon annan åsikt.

16kolon9, en liten tanke bara. Har inte många av dagens redigerings program möjlighet att höja och sänka/höja hastigheten med bibehållen pitch och så? Eller tänker jag fel nu?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...