02simond Postad 15 juli 2007 Postad 15 juli 2007 Hej Jag har en kamera i rörelse som filmar en fotoram på en vägg. Jag undrar hur jag smidigast får det klipp som jag ska lägga in i ramen att följa med kamerans rörelser? Jag jobbar i FCP och har även Motion och AE. Tack 0 Citera
Stefan_holst Postad 15 juli 2007 Postad 15 juli 2007 Jag kan inte FCP eller Motion men har provat AE och motiontracking. Det blir helt ok och är inte så svårt. Lägg in ditt klipp på fotoramen i en ny comp. Skapa ett null lager som trackern använder och länka ditt klipp till null lagret. Track Motion ligger under animation. Går säkert att göra på flera sätt men ungefär så gjorde jag. 0 Citera
02simond Postad 15 juli 2007 Författare Postad 15 juli 2007 FCP 6 har motiontracking som egen FX-plug aha, vad bra. är der nån som testat och kan ge lite feedback gentemot tex AE alternativ? 0 Citera
02simond Postad 17 juli 2007 Författare Postad 17 juli 2007 är det nån som vet någon guide lr så för det? 0 Citera
Ufosxm Postad 17 juli 2007 Postad 17 juli 2007 I After Effects så kan du göra följande: - Dra in ditt klipp i en ny Comp. - Ändra "Workspace" till Motion Tracking - Markera klippet i timelinen - Välj "Track Motion" - "Track Type" ska vara "Perspective Cornerpin" - Sätt ut punkterna runt din ram. - Vid "Analyse", tryck på pilen till höger som betyder "analyse forward". - Se till så att klippet är markerat i timelinen och dra klippet som ska vara i ramen till ett laget ovanför ramklippet. - Nu har du videon i ett lager ovanför och vi ska nu göra så att allt motiontrackas. - Vid ditt videofönster så har du nu två flikar, så gå tillbaka till den högra fliken för att komma till Motion Tracking. - Vid "Motion Target" så väljer du "Edit Target" och klickar på klippet som ska vara i ramen. - Apply. Hoppas att du får det att fungera. Jag klickade själv runt när jag skrev det här så det borde fungera. Ifall motion trackingen ballar ur så får du se till att ha bra belysning och kontrast vid ramen så att programmet kan urskilja alla pixlar. Du kanske kan behöva att justera lite i efterhand. Jag använder Adobe After Effects 7.0. Så här kan det bli med perspective cornerpins: http://www.youtube.com/watch?v=nA4iP3LV8zc Se att jag har gröna punkter vid fingrarna så att programmet lätt kan se hur det ska trackas. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.