Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan, jag är 15 år och nu till hösten ska jag välja gymnasium. Jag är väldigt intresserad av filmredigering/motion graphics och vill jobba med det. Har hållt på att redigera film ordentligt och så i runt 2 år nu (använde bara movie maker innan och filmade med en digital kamera). Så, till mina frågor:

1. Enligt många (speciellt i usa) har inte utbildningen någon betydelse alls, det enda som är nödvändigt är att man har en bra demo reel. Gäller detta i sverige också?

2. Är det verkligen lönt att välja mediaprogrammet? Enligt kompisar är det inte mycket seriöst och intagningspoängen är ganska låg. Verkar inte som man lär sig nånting ordentligt man kommer få nytta av.

3. Hur gör man igentligen med reels? Hur vet man vem man ska skicka den till?

Hur får man reda på vem som behöver någon som gör motion graphics till reklam eller något?

4. För jobb inom motion graphics verkar det som allting hänger på att man har en bra reel. Gäller detta för redigering också? Hur gör man en reel med redigering?

Tacksam för svar!

Postad

Satsa på ett gymnasieprogram som du kommer att få nytta av i framtiden och något du tycker är roligt.

Filmskolor är nog toppen, men vänta med det tills efter gymnasiet är mitt tips, visserligen kanske det kan vara ett + i kanten att ha gått mediagymnasiet när du söker filmskola. Men knappast när du söker jobb.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...