Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok, glöm min förra tråd (kunde jag så skulle jag ta bort den, vore vänligt om någon admin hade lust att göra det). Jag vill ha en kamera för att spela in kortfilmer, sketcher och liknande med, och har med uteslutningsmetoden kommit till den punkt där jag velar mellan två kameror. Jag vill ha en som inte har för mycket problem med lägre belysning, då Sverige är ett mörkt land, och undrar vilken kamera som ger mig mest för pengarna.

Postad
Föreslår ingen av dem då båda kommer ha problem vid dåligt ljus.

Alt spela in med ljus.

Det räknar jag med, problemet är att jag inte vill lägga alltför mycket pengar på min första kamera. Runt 10000-20000 kommer, om jag har förstått det rätt, i princip alla kameror ha problem vid låg belysning. Frågan är vilket som har minst problem i den prisklassen utan att tappa många andra viktiga funktioner (vilket enligt de recensioner jag har läst verkar vara antingen Hv-20 eller HDR-HC3)? Aja, HV-20 verkar vara populär här, så den blir nog en sådan till slut. Jag hoppas att besökarna här vet vad de pratar om. ;)

Postad

Problemet med HC3 och Hv20 är att de använder sig av CMOS teknologi. Det är helt klart en intressant teknik och den som förmodligen kommer ta över helt och hållet, men den har fortfarande en stor brist, och det är ljuskänsligheten är betydligt sämre än motsvarande CCD kameror.

Postad

Ok, vad skulle du rekommendera då? (Andra krav är i princip att det är en HD-kamera och har ingång och utgång för mikrofon respektive hörlurar).

Tack för hjälpen.

Postad

Sony har en ny som heter HC7 den skall tydligen vara lite ljuskänsligare än HC3

Det är sant att CMOS är lite mindre ljuskänslig än CCD men allt är relativt.

Jag har sett klipp från både HV-20 och HC7 tagna kvällstid och bilden är helt OK, vilket jag inte trodde skulle vara fallet efter att ha läst på alla amerikanska sidor.

Där får man intrycket att dom bara filmar nattetid i komplett mörker, det är ett jävla tjat om lowlight lowlight lowligt.

Då man läser deras inlägg om olika kameror så får man intrycket att flesta är helt kassa. Det är inte sant.

Faktum är att båda kamerorna är helt fantastiska för sitt pris, men ska du bara filma fladdermöss på natten då kan du få problem med båda.

Postad

Haha, nej fladdermöss har aldrig varit mitt stora intresse, men vem vet? Jag har kollat på HDR-HC7 men av de recensioner jag har läst verkade den inte klara låg belysning alls lika bra som HV20 eller föregångaren HDR-HC3 så jag nobbade den av den anledningen, men jag får kolla upp det där. Om du har länk till klipp av dessa kameror inspelade i mörker så länka gärna. Tack!

Förresten, jag kanske uttryckte mig lite oklart, jag är inte egentligen inte ute efter den perfekta nattkameran eller något, men bor man i Sverige så blir det jobbigt att spela in efter klockan tre på eftermiddagen med gamla kameror några månader i streck, som ni säkert vet, och detta problem vore skönt att undvika till den mån det är möjligt utan att det går åt mer pengar än jag är redo att spendera.

Postad

Skall du filma utomhus kommer skillanden mellan olika kameror påverka sista halvtimmen innan soljuset är borta sen är det som sagt mörkt.

Kameror behöver ljus, finns ingen magisk kamera som kan filma i mörker.

Det som ofta är intressant är hur bilden försämras när den inte får tillräckligt med ljus. För vissa typer av inspelningar är det mer acceptabelt än andra med grain i bilden.

Postad

Ok, men det vore däremot bra om kameran klarade den där sista halvtimmen någorlunda ändå. Jag är ingen expert men jag gissar att även om man får lägga till mörker i post för nattscener och liknande ser det bättre ut om originalmaterial är inspelat då solen inte skiner. Således vore det bra om kameran klarade åtminstone en del av den där halvtimmen (som bör vara längre sommartid) hyfsat bra, eller? Förvisso borde molniga dagar också fungera, men vem vill ge sig ut i skogen med risk för regn om det är mycket som ska spelas in?

Postad

Det där ser ganska intressant ut, är just det här en ovanligt bra bok på ämnet eller rekommenderar du bara att jag lär mig via en bok? I vilket fall som helst, tack för tipset. (Du får förlåta mig om du tycker att jag är trög!)

Postad

Den boken täcker in det mesta du behöver veta. Använde mig själv av den tidigare upplagan av samma bok och man lär sig väldigt mycket med den, i kombination av att man övar med. ;)

Postad

Ok, det är ju inte så mycket pengar när man redan är igång och köper en kamera och jag har ett antal skönlitterära böcker att beställa hem så det kanske blir en sådan med på köpet. Tack för hjälpen!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...