Maverick Posted May 31, 2004 Share Posted May 31, 2004 Jo det är så att jag har gjort en star wars crawl, denna är dock inte särskilt bra... Jag har gjort den med AE och 3dsm, inget jag gjort själv utan tagit tutorials och klippt in min egna text osv. Problemet är det att jag vill ha en egen loggo istället för "StarWars" som kommer upp i början, detta gjorde jag då i AE och det gick väl hyfsat men när min egna loggo är som närmast skärmen eller vad man ska säga så säger programet: "After Effect error: Basic 3D cannot allocate a buffer larger than 300000 pixels in either dimension (516) ( 25 :: 56 )" Sen så har jag märkt att när jag ska klippa ihop loggon och själva texten (gjord i 3dsm) så är AE filmen mycket mindre till formatet... Bla så vill jag lägga in en planet i slutet (från AE) denna blir då mycket mindre än crawltexten från 3dsm så den ligger i mitten av rutan och är jätte liten... Det bästa skulle nog varit om jag kunde göra allt i AE eller i 3dsm, men eftersom jag inte vet hur man gör vissa saker i de olika programmen så blir det komplicerat... Det som jag engentligen behöver hjälp med är hur jag får AE filmen lika stor i formatet som 3dsm filmen. Det här blev rörigt, hoppas ni förstod något. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
collo Posted May 31, 2004 Share Posted May 31, 2004 hm. blev lite rörigt där ja. men om jag förstått det rätt skall du bara ändra storleken på filmen som du gör i 3ds max och afterfx.. afterfx: storleken väljer du när du gör en nu composition. 3ds max: storleken väljer du när du rendrerar. detta kanske inte ens va va du fråga om, men men.. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 31, 2004 Author Share Posted May 31, 2004 Jo ungefär så, går det inte att ändra compositionens storlek efteråt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted May 31, 2004 Share Posted May 31, 2004 Det är bättre att du gör allt i 3D studio max. Kolla runt på www.scifi3d.com så tror jag där finns nått färdigt du kan ladda hem. Om du sen ska göra din egen text (den i början: StarWars) gör du den i ae eller ps eller nåt som en bild och lägger in bilden som en texture i 3DSM. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 31, 2004 Author Share Posted May 31, 2004 Det är så jag har gjort, lagt in en annan textur, detta funkar dock bara på texten som berättar historien eller vad man ska säga... StarWars texten verkar vara modellerad varje bokstav för sig... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Ja men du får helt enkelt modullera den texten själv. Annars kan du rita den i ett vanligt bildhanteringsprogram och lägga in det i 3d studio som en texture på en platta(plane) presic som hitorietexten är gjord. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted June 1, 2004 Author Share Posted June 1, 2004 Jo jag kom på att man kunde göra så, allt gick bra tills det att jag skulle fadea bort plattan... Hur gör man det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted June 2, 2004 Share Posted June 2, 2004 Du keyframar ner opacity i basic parameters. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted June 3, 2004 Author Share Posted June 3, 2004 Vart finner jag basic parameters? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted June 3, 2004 Share Posted June 3, 2004 trycker m där dina textures ligger, markerar den texturen som ska fadeas ut och bland de första alternativen finns opacity under flicken blinn basic parameters. Blinn varierar på olika typer av textur du vill ha, det kan vara t ex phong och metal 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted June 6, 2004 Author Share Posted June 6, 2004 arrghh... Hur keyframear jag detta? Hur jag än gör så börjar den fadea från starten och slutar i slutet.... Det går inte att få den att börja fadea i mitten :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 Där du vill att texten ska vara borta sätter du värdet 0 %, sen går du till början och ger värdet 100%. Nu kommer det som du säger att hända, den fadar från början till slutet. Nu går du till den framen där du vill att texten ska börja fada(i mitten nånstans) och ger värdet 100%. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts