Ubbe Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Hej! 1) Behövs RAID-0 för att redigera HDV om man inte har ett HDV-videokort? 2) Hur backuppar ni videodata / systemdisken? 3) Finns nån bra guide för konfiguration av hårddiskar för videoredigering (DV och HDV)? 0 Citera
Rogge Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 1. Nej, HDV har samma data rate som vanlig DV. 2. Videodata till extern disk eller inte alls efterssom jag kan fånga om klippen som finns på DV-band med hjälp av tidskod. Systemdisken tar jag aldrig backup på efterssom den kan ominstalleras. Jag tar bara backup på personlig data på systemdisken. 3. Vet ej, men i PPro så: Edit > Preferences > Media Media Cache Database: Annan fysisk hårddisk, ej C:\ Edit > Preferences > Scratch Disks Captured Video: Same as Project Captured Audio: Same as Project Video Previews: Annan fysisk hårddisk, ej C:\ Audio Previews: Annan fysisk hårddisk, ej C:\ Media Cache: Annan fysisk hårddisk, ej C:\ DVD Encoding: Annan fysisk hårddisk, ej C:\ Alla "Annan fysisk hårddisk, ej C:\" kan utan problem vara samma hårddisk men skall hållas helt borta från C:\ samt för bästa prestanda inte vara samma disk/ar där ditt media ligger. Det bör alltså vara en egen disk dedikerad för detta. På den disken skall inte heller Windows växlingsfil ligga. Jag exporterar alltid till min "Annan fysisk hårddisk, ej C:\" och får bland annat snabbare renderingstider än om jag exporterar till samma disk mitt media ligger på. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.