Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Köpte ett matroxkort RT.X 100 Xtreme pro HW för några månader sedan.

Men har inte installerat det förrän nu. Nu läser jag på forumet att en del av er har plockat bort detta kort. Det verkar på flera av er som att detta matroxkort inte är så bra. Har jag gjort ett misstag som köpt och installerat det? Jag redigerar i premiere pro 2.0.

/F.

Postad
Nu läser jag på forumet att en del av er har plockat bort detta kort. Det verkar på flera av er som att detta matroxkort inte är så bra. Har jag gjort ett misstag som köpt och installerat det? Jag redigerar i premiere pro 2.0.

Kortet i sig är bra, men då framförallt tillsammans med Premiere 6.x. Det fungerar med Premiere Pro 1.x samt 2.0 men jag tyckte det var saker som strulade i varje Project, saker som var direkt relaterade till kortet och som Matrox kallar för Product Limitations. Det Matrox betecknar som Product Limitations är saker som går att göra i Premiere Pro när man inte redigerar i ett Matrox Project... Många av dessa Product Limitations är fortfarande odokumenterade varför för lång tid gick till att felsöka istället för att redigera. Att Matrox sedan är fruktansvärt dåliga på kundservice gör inte saken bättre.

Planerar du att byta till Premiere Pro CS3 så kommer det inte att fungera ihop med kortet efterssom Matrox för en tid sedan gick ut och sa att dom inte tänker utveckla drivrutiner till RT.X10/100-korten. RT.X100 är numer ett nedlagt kort och supporten från Matrox kommer nog att bli mer eller mindre helt obefintlig inom några veckor då dom vill att man skall byta till RT.X2. Dom har tom tagit bort all info om RT.X100 från sin hemsida och ersatt med RT.X2.

Tumregeln med deras kort är att alltid använda datorer som är testade med kortet, info som nu är svårare att få tag i än förr efterssom dom plockat bort den. Att tex använda moderkort som inte är testade och godkända av Matrox till RT.X100 är många gånger att be om problem.

Jag är glad att jag köpte mitt och ångrar det verkligen inte, men jag är gladare att jag plockade ut det för snart två år sedan efterssom Premiere Pro nu fungerar som det skall utan strul. :)

Om du skall redigera vidare med Premiere Pro 2.0 så var det inte ett misstag att du köpte kortet tycker jag. Köpte du kortet för att redigera i Premiere Pro CS3 så var det ett misstag att du köpte kortet.

Postad

OK! Det låter ju inte så kul.

Anledningen till att jag köpte kortet var att jag skulle kunna se effekter och transitions i realtid utan att behöva rendera hela tiden. Jag har en tv-skärm där jag kan se filmen jag jobbar med och vill alltså se effekter och transitions på den som de ska se ut i full kvalité. Finns det något annat kort som jag kan använda för detta syfte istället för RT.X 100?

/F.

Sen ville jag ju också få lite fler plug-in effekter men det var inte så många som följde med matroxkortet som var något att ha tycker jag.

Postad
Jag har en tv-skärm där jag kan se filmen jag jobbar med och vill alltså se effekter och transitions på den som de ska se ut i full kvalité. Finns det något annat kort som jag kan använda för detta syfte istället för RT.X 100?

Jag köpte nyligen ett Intensity Pro från Blackmagicdesign. Det kortet har HDMI samt analoga in- och utgångar som jag använder för att få bild til redigeringsmonitor/tv.

Postad

Bild på tv har jag via en extern enhet från canopus ADVC 110. Via den kan jag ta in och expoertera digital och analog film.

Det kortet du har Rogge hjälper det till vid renderingen?

/F.

Postad
Bild på tv har jag via en extern enhet från canopus ADVC 110.

Använder du RT.X100 skall du ju ta bilden från det kortet, det är ju det som är storheten med det kortet. Att ta bild via canopus ADVC 110 gör ju att ljud och bild inte synkar medans RT.X 100 ger pefekt synk.

Det kortet du har Rogge hjälper det till vid renderingen?

Nej, men RT.X100 hjälper ju inte heller till vid rendering förutom vid användande av deras egna effekter. Att rendera ut till .avi ger ju ingen acceleration av RT.X100.

Postad

Sant att det inte blir synk mellan bild och ljud med ADVC 110. Så jag blev glad när det var synk när jag tog bilden från matroxkortet. Fast det gick ju bara att få ut bild från ett matroxprojekt och inte från mina gamla projekt.

Alltså för att vara väldigt tydlig så vill jag slippa att rendera hela tiden. DVS trycka enter för att få bort den röda linjen som blir ovanför ett filmklipp i timeline varje gång man lagt på en effekt. Matroxkortet fungerar ju bara så på sina egna effekter har jag märkt precis som du skriver. Hade jag vetat det skulle jag aldrig köpt kortet.

Finns det alltså inget kort som renderar alla effekter direkt!?

/F.

Postad
Fast det gick ju bara att få ut bild från ett matroxprojekt och inte från mina gamla projekt.

Importera dina gamla in i ett Matrox Project så fungerar det.

Alltså för att vara väldigt tydlig så vill jag slippa att rendera hela tiden. DVS trycka enter för att få bort den röda linjen som blir ovanför ett filmklipp i timeline varje gång man lagt på en effekt.

Du behöver ju inte rendera, det gör jag bara om datorn absolut inte hänger med och orkar med att spela upp någonting. Varför är du tvungen att rendera hela tiden?

Finns det alltså inget kort som renderar alla effekter direkt!?

Nej.

Postad

Jag renderar för att se effekterna i full upplösning och för att datorn ibland inte orkar spela upp det jag gjort i timeline.

Blir det synk på tv-monitorn med bild från Intensity pro-kortet som du har?

/F.

Postad
Jag renderar för att se effekterna i full upplösning och för att datorn ibland inte orkar spela upp det jag gjort i timeline.

Ok!

Blir det synk på tv-monitorn med bild från Intensity pro-kortet som du har?

Ja!

Postad

Rogge: Fråga om Intensity. Jag har inte testat kortet men däremot renderat till BMs Mjpeg Codec och den upplever jag som högst besynnerlig. Det verkar som den är interlaced native och det finns inga möjligheter till egna settings. Kan det stämma? Jag försöker jobba med 720p/25p.

Den ser hur som helst ruggigt märklig ut både i PPro CS3 (i desktop mode) och i Windows Mediaspelare.

Postad
Rogge: Fråga om Intensity. Jag har inte testat kortet men däremot renderat till BMs Mjpeg Codec och den upplever jag som högst besynnerlig. Det verkar som den är interlaced native och det finns inga möjligheter till egna settings. Kan det stämma? Jag försöker jobba med 720p/25p.

Den ser hur som helst ruggigt märklig ut både i PPro CS3 (i desktop mode) och i Windows Mediaspelare.

Jag jobbar bara i DV och när jag testat BM's Mjpeg Codec i DV Projects så ser den bra ut. Drivrutinerna till Intensity är inte gjorda för PPro CS3, det står bara CS3 i readme, och det finns just nu en del lustigheter, bla field orders som inte respekteras. Nu när jag testade ett 720p Project så kunde jag tex inte spela upp Timeline... Nu är ju PPro CS3 bara några dagar gammal, så med nya drivrutiner från BM så är nog dom problemen lösta.

Settings kan jag välja via Custom när jag skapar nytt Project och under Keyframe and Rendering vid export. Var det dom du tänkte på?

All Preview i Program Monitor i PPro, 2.0 och CS3, ser inte bra ut i BM Projects. Bilden är pixlig och runda former ser bedrövliga ut. Bild ut till red. monitor är 100&-igt bra och utrenderad film är 100&-igt bra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...