Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu ska jag dränka er i frågor om HD:)

Försökte få vettiga svar i videokamera tråden jag startade men njae... det fick jag inte.

Just nu sitter jag på en burk med 3,4 Ghz CPU, 1GB minne samt 128mb grafikkort. Redigerar i Premiere och använder AE till effektclip.

Datorn kan jag tänka mig att upgradera så där är det inget större problem om den inte räcker till.

Aja, nu kör vi!

1.

Vad är det som krävs för prestanda för att redigera i HD?

Nu tänker jag främst på material filmat med en kamera likt Sony HC7.

(Ni som redigerar HD får gärna svara och berätta vad ni har för prestanda på datorn och om det går smidigt)

2.

Tar HD större plats överfört till datorn än vanlig dv-video? Tycker jag har läst nånstans att det blir komprimerat med HD så att det tar ungefär samma plats men stämmer det verkligen?

Hur stor plats tar t.ex 20 min HD på datorn?

3.

Nån skrev även nånstans att det blev svårare att redigera p.g.a att det var komprimerat vilket gjorde det svårt att redigera ljudetspåret, stämmer, eller inte?

4.

Får jag bättre chromakey effekt med en HD kamera än vanlig?

Den jag har nu blir det pixligt och flimrigt runt kanterna med...

(Har bra belysning och riktigt chromakey- tyg)

5.

Blir det knöligt att jobba i After Effects med HD material?

6.

Kan jag behålla HD formatet så långt som möjligt, överföra det till datorn, redigera det i HD och sedan exportera i vanlig DV upplösning för att kunna bränna ut på DVD ? Samt spara en kopia på hårddisken i HD.

I Premiere...

7.

Okej, den här frågan hör kanske inte hemma i detta forum men jag orkar inte starta trådar i varje del...

Blir bilden bättre med en single-chip HD kamera (jämför Sony HC7) än en 3CCD vanlig kamera?

8.

Kan man förvänta sig en något mer filmisk känsla med video inspelat med en HD kamera?

9.

Fel forums fråga igen men ähh..

Vilken HD kamera rekomenderas i prisklassen

Själv tycker jag Sony HC7 ser najs ut..

10.

Någon som har ett videoklipp i HD jag kan få och testredigera?

Ush vad jobbiggt det var att skriva dom, hoppas att inte ni tycker det är lika jobbigt att skriva så att jag får lite svar nu. Jag måste ha en ny kamera :)

HD eller inte?, the big question... Det blir nästan nr 11 ;P

Postad

Altså det går utmärkt att bara svara på en fråga om man känner för det. Ni behöver inte sitta och tänka t.ex:

- Åhh jag vet svaret på nr 2 men inte resten, jag vågar inte skriva.

Jag vet att det finns dom som redigerar i HD här, så nån fråga borde jag kunna få svar på...

Postad

Svar på Fråga 3:

Ja det stämmer om du tänkt använda dig utav HDV formatet då videon baseras på GOP´s. DVCPro HD till exempel, är däremot en helt annan sak. Ljudspåret på HDV använder sig utav MPEG-1 Layer 2 som komprimering av ljud på en datahastighet av 384 kbit/s som sägs vara snarlikt med transparent CD-kvalité. Detta är ingen höjdare om du vill använda ljudspåret professionellt. DV-ljud utklassar HDV ljud med okomprimerat 12/16-bitars PCM på en datahastighet av 1536 kbit/s.

Svar på fråga 9:

Canon HV20 ligger fint till amatörfilmaren.

Postad

Hej!

Försöker svara på några frågor:

1. Beror på vilka krav du har. Om du vill ha full RT vid redigeringen med flera videoströmmar så krävs det både en kraftfull dator och snabba diskar i RAID. Om du nöjer dig med att ofta behöva rendera så klarar du dig med en inte fullt så kraftfull dator. Mycket hänger ju också på vilket redigeringsprogram du använder. Själv använder jag GrassValley (Canopus) Edius Pro 4 som klarar de flesta codecs (DV och HD) med full RT från tidslinan.

2. Jag gjorde en 2 m 8s lång bit i 720p och filen är 1,283 Gb. En bildruta i Photoshop är 1920*1080 pixlar och är 5,59MB.

3. Se svar från video sync

4. Ja, det tror jag eftersom det är bättre alfa-stöd i HDV.

5. Vet ej men gissar att det funkar bra men med sämre RT.

6. Det är nog det bästa att behålla den bättre kvaliteten för framtida bruk och

tillfälligt konvertera ned till DV idag.

7. Ja visst blir det bättre med 3CCD. Färgseparationen är betydligt bättre

än med de filter som används med mono CCD. Både färgskärpa och

mättnad blir bättre. Dessutom används högre sampling för färgerna än vid

DV.

8. Tvivlar på att det blir någon skillnad. Har för övrigt aldrig riktigt förstått

vad som menas med filmisk känsla.

9. Se video sync som föreslår HV20 som ligger inom gränserna. Själv föreslår

jag XH A1 också från Canon som har 3CCD men är något dyrare.

10. Tyvärr inte.

Postad

8. Om det är en mer filmisk känsla du är ute efter så tror jag det är Canon HV-20 du ska titta närmare på. Den har visst nåt som heter Cine Mode som filmar i 24p och ger bilden mer filmkänsla genom att fippla med färger eller nåt sånt.

10. Här kanske det finns klipp du kan leka med: http://www.canonhv20.com/

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...