Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja.

När man spelar in på vissa platser så kan akustiken göra att dialogljudet blir lite burkigt. Hur ska man undvika det på bästa sätt under själv inspelningen eller hur kan man åtgärda det i efterproduktionen?

Sökte lite men fann inga direkta svar.

Postad

I efterhand går i praktiken inte alls.

Man kan kompensera lite för problemen, men inte få bort dom.

Tyvärr finns det inget bra universalråd att ge om sånt här, det enda jag kan råda till är att testa dig fram med olika mickpositioner & försöka hitta nåt som funkar bäst.

Det går även, för att inte tala om att det är att rekomendera, att dämpa av aukustiken i rummen med tjocka mattor för att få mer kontroll över det. För att det ska funka så måste man även där lyssna av hur dom reagerar på rummet.

Mattorna kan nämligen, fel upphängda, ställa till med mer trassel om man har otur.

Postad

Tack för svaret! Jag misstänkte att det inte gick så bra i efterhand, försökte lite med EQ och lyckades snygga till ljudet lite men inte mycket. Att hänga upp mattor kan nog bli knepigt. Men det verkar som att ju längre bort micken är från den som talar ju burkigare blir det, kan det stämma? Finns det några mickar som är extra bra på att hantera det här problemet? Kör ju med ett par Röde NTG-2 nu.

Postad

Burkigt är väl fel ord tycker jag. Ju längre ifrån du är med miken desto mindre direktljud får du och desto mer reflexer, alltså hör du mer av rummets akustik ju längre bort ifrån du är. Att få lite större akustik på större bilder tycker jag bara är snyggt. Men det får ju inte vara en överdrift, är ju jätteofta man sitter med material där bilden är relativt tajt men man undrar vad bomsnubben sysslat med då det låter väldigt stort.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...