ThirddOracle Postad 19 juni 2007 Postad 19 juni 2007 På min videokamera, Panasonic NV-GS75E, så finns det en funktion som tillåter inspelning för Widescreen TV. Det är så enkelt att när man aktiverar funktionen så läggs det in en svart och bred rand längst upp och längst ned på bildsökaren. Så vad som händer är att det blir mindre yta som spelas in helt enkelt. Jag gillar den här funktionen eftersom det ger en mer profsig look påden färdiga filmen. Frågan är: Ska jag använda denna funktionen eller finns det något bättre sätt att fixa rätt aspect ratio i redigeringsprocessen? 0 Citera
Rogge Postad 19 juni 2007 Postad 19 juni 2007 Jag hade spelat in som vanligt och lagt svarta kaner uppe och nere i redigeringen istället för att göra det direkt i kameran. 0 Citera
ThirddOracle Postad 19 juni 2007 Författare Postad 19 juni 2007 Man lär sig mycket mer genom att veta varför man ska göra saker på ett speciellt sätt. Förklara varför du istället skulle göra så? :) 0 Citera
Rogge Postad 19 juni 2007 Postad 19 juni 2007 Man lär sig mycket mer genom att veta varför man ska göra saker på ett speciellt sätt. Förklara varför du istället skulle göra så? :) Helt rätt! :) Därför att: Då kan man själv panorera bilden i höjdled om det skulle behövas. Man är alltså inte 100%-igt bunden till den bild som kameran skulle ge när den spelar in med svarta kanter. Man har alltså lite att ta av både uppe och nere i bilden om man spelar in hela bilden i kameran och sköter resten själv. Ibland kan också redigeringsprogram få för sig att det är 16:9 man tar in fastän det i själva verket är 4:3 vilket ställer till problem senare i redigeringen. Det kan iofs åtgärdas, men då måste man veta vad man skall åtgärda vilket inte är uppenbart om man inte varit med om det förut. Detta var mitt varför-jag-skulle-göra-si-istället-för-så! :) Prova och se vad som passar dig bäst. 0 Citera
ThirddOracle Postad 20 juni 2007 Författare Postad 20 juni 2007 Tack, det låter väldigt logiskt :) 0 Citera
Pehrbau Postad 20 juni 2007 Postad 20 juni 2007 Jag skulle också använda 4:3 av samma skäl som Rogge. Men om man absolut vill ha 16:9 så kan man förstora (133%) hela bilden så att den tar hela bredden och sedan flytta i höjdled. Den stora nackdelen är förståss att man tappar upplösning!! Att ändra pixel formen från 1.067 till t ex 1.422 är däremot en katastrof eftersom man tappar geometrin. Om man har en HD-kamera skulle jag välja att filma i HD och inte i SD (DV) för att sedan från HD konvertera till SD om det är det önskade formatet. Problemet är att nästan allt material som man i regel har i lager är filmat i 4:3 och låter sig inte ändras till 16:9 utan förluster. Man kan undra hur t.ex. TV4 har gjort för att visa en del gamla 4:3 bilder i 16:9? 0 Citera
ThirddOracle Postad 20 juni 2007 Författare Postad 20 juni 2007 Tack, det var ett utförligt svar. Min dröm är att sitta å trycka på en HD-kamera :) 0 Citera
Movie Jonie Postad 20 juni 2007 Postad 20 juni 2007 rätt mig om jag har fel. Men detta handlar väl om man har äkta 16:9 på kameran. Finns ju ingen andledning att köra på 4:3. Om man vill ha 16:9. Man får väl då helt enkelt anpassa sig till det bildutsnittet man väljer. Men rätt mig om jag har fel /jonas 0 Citera
Pehrbau Postad 21 juni 2007 Postad 21 juni 2007 Jonas, Nej du har inte fel, men det kan finnas problem ändå. I mitt fall har jag en dokumentärfilm inspelad i 4:3 för 6-7 år sedan. Nu har kunden förhört sig om möjligheten att få filmen uppdaterad och i bredbild. Vad jag borde göra är ägna två somrar och åter filma allt i HD. Men filmen innehåller en hel del gamla 4:3 klipp som ej går att filma om. Bl a en TV-inspelning som gjordes för flera år sedan i 4:3. Eftersom jag är en lat person som helst vill minimera arbetet utomhus (se avataren) har jag nu skickat en DVD som innehåller ett 10-tal klipp ur den gamla filmen i tre versioner. Dels i original 4:3, dels i 14:9 och dels i 16:9 för att få en avstämning mot deras krav. Dessutom använder de flesta HD-kameror inom rimlig kostnadsintervall formatet 1080:1440. Jag hoppas nu att de skall tycka att det blir bäst att uppgradera filmen i 4:3 format tills vidare. Jag undrar fortfarande hur t ex TV4 gör för att lägga ut gamla 4:3 klipp i 16:9? Jag har en 46" full HD TV och tycker att kvaliteten på dessa gamla filmer inte är så hemskt dålig med hänsyn till dåtida teknik. 0 Citera
Rogge Postad 21 juni 2007 Postad 21 juni 2007 rätt mig om jag har fel. Men detta handlar väl om man har äkta 16:9 på kameran. Finns ju ingen andledning att köra på 4:3. Om man vill ha 16:9. Man får väl då helt enkelt anpassa sig till det bildutsnittet man väljer. Men rätt mig om jag har fel Av det jag läst om den kameran så har den öht inte äkta 16:9, och då blir det lite svårare att filma äkta 16:9. :) 0 Citera
Rogge Postad 21 juni 2007 Postad 21 juni 2007 Jag undrar fortfarande hur t ex TV4 gör för att lägga ut gamla 4:3 klipp i 16:9? Jag har en 46" full HD TV och tycker att kvaliteten på dessa gamla filmer inte är så hemskt dålig med hänsyn till dåtida teknik. Häromdagen såg jag 4:3 klipp som är omgjorda av SVT till 16:9. När jag fick höra det trodde jag att dom lurades med mig... Kvaliteten såg jättebra ut, så med rätt hård- och mjukvara så kan man göra det jättebra. :) 0 Citera
Pehrbau Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 När det gäller konvertering till 16:9 från 4:3 så använder SVT i huvudsak två olika metoder. Den ena är att använda en hårdvarukonverter som kostar massor av pengar och den andra är den metod som jag beskrev ovan. För att resultatet skall bli acceptabelt enligt deras krav så krävs också att källmaterialet är av tillräckligt god kvalitet. Vi vanliga dödliga använder ju DV25 som är alltför hårt komprimerat för att tillåta konvertering utan en rejäl kvalitetsförsämring. Men det är ju mycket en smaksak hur mycket försämring man är beredd att acceptera och vilken publik man vänder sig till. 0 Citera
ronnylov Postad 27 juni 2007 Postad 27 juni 2007 Man ska akta sig för att förstora bilden i höjdled om man har filmat i interlaced läge (vilket är det normala för en DV-kamera). Man kan förstås låta TV-apparaten förstora bilden och på så sätt få den bred men gör det inte i redigeringen. Problemet med att förstora en interlaced videobild i höjdled är att det är risk att det blir fult även om man gör BOB deinterlace med någon avancerad metod först och sedan interlacar tillbaka efter förstoringen. Men man kan ju testa och se om det blir bra förstås. Man vinner i alla fall inget i upplösning eller kvalitet eftersom det aldrig kan bli bättre än originalet. Vill man ha brevlådeformat i 4:3 video så är det bara att täcka över och nederdelen med svart. Det är så kameran gör och det kan man alltså lika gärna göra själv i redigeringen. Jag läste för några år sedan om en kille som brukade tejpa svart maskeringstape på LCD-skärmen på videokameran för att kunna filma "bedbild"... Han gjorde detta för att se vad han fick med i bilden efter redigeringen i datorn. 0 Citera
Pehrbau Postad 27 juni 2007 Postad 27 juni 2007 Hur man än gör i efterarbetet för att konvertera från 4:3 till 16:9 tappar man upplösning. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.