klasnilzon Postad 17 juni 2007 Postad 17 juni 2007 Har ett problem som verkar vara ganska vanligt. När jag renderar min film så blir det "sträckigt" när det rör sig i bilden. Har läst om field order och har prövat upperfield first och under och progressive. Problemet är störst då jag ser filmerna på plasma. deinterlace Redigerar i det mindre bra programmet vegas 7.0 Finns det fler saker som kan prövas? Läste detta bla.: (deinterlace) Processen av att skapa en enskild bildruta från två bidrutor av en videobild med radsprång (interlaced scanning). Video med interlaced scanning ser mycket bättre ut på en TV, medan det på en datormonitor kan se ganska illa ut. 0 Citera
Max_H Postad 17 juni 2007 Postad 17 juni 2007 Hur spelar du upp klippen och vilket format har dom? DV-kamera, DVD, datorns grafikkort > Plasman? /Max 0 Citera
_PO_ Postad 18 juni 2007 Postad 18 juni 2007 Dum fråga kanske, men vilka inställningar har du för ditt projekt? (File>Properties>Video). Alltså, vilken template har du använt vid redigeringen? /PO 0 Citera
ronnylov Postad 20 juni 2007 Postad 20 juni 2007 En plasma TV är ju ungefär som en datormonitor, den visar en progressiv bild. Men i en plasmaTV finns inbyggd deinterlacer om man matar den med en interlaced signal. Om du däremot matar den från en dator t.ex. så tror TVn att det är progressiv bild och aktiverar inte interlacingsfunktionen. Mitt tips är att rendera till interlaced DVD-format, bränna DVD-skiva och spela upp på en DVD-spelare kopplad till TVn. Alternativt renderar du till DV format (med lower field first) och skickar ut resultaten till en DV-kamera med DV-in som du anslutit till din TV. Vissa redigeringsprogram har live preview via firewire till DV-kameran som man kan utnyttja för att kolla resultatet utan att behöva spela in det på band. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.