Skrytsson Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 Har för första gången "på riktigt" försökt keya. En del av en person ska in på en redan befintlig filmsekvens. Hursomhelst, ljussättning är inte riktigt min starka sida men jag tycket att jag lyckades få till en hyfsat jämn bakgrund samtidigt som motivet (personen framför) inte hade någon färg som överensstämmer med bakgunden. I alla fall, jag tar in sekvensen i Premiere Pro (v2) och använder chroma key. Ändrar fram och tillbaka på similarity- och blendvärderna och allt vad det är, men det ser skit ut. Har hört av en kompis att plug-inen Keylight till After Effects ska funka väldigt bra så jag gör ett nytt försök och tar in det där istället. Men det ger inte bättre resultat där. Visserligen är jag något av en en nybörjare med just After Effects men jag är hyfsat van vid adobeprodukterna så jag tycker inte att det helt kan bero på skit bakom spakarna. Vad är då slutsatsen? Jag ser tre möjliga alternativ: - Jag är helt enkelt för dålig på After Effects, skulle jag bara ställa in rätt värden så skulle det se okej ut. - Ljussätningen är ändå för dålig. - Bakgrunden var i vit färg, samtidigt som delar av motivet var i svart färg; det är möjligt att informationen i båda dessa områden var "tappad" vilket kanske gör att när jag keyar ut det vita försvinner det svarta också (?) Jag kan vara helt ute och cykla, men tyckte mig se tecken av något sådant när jag keyade. För att ni ska få någon aning om hur det såg ut så har jag bifogat tre bilder: - En bild uttagen från ett av orginalklippen - En till bild uttagen från orginalklippen - En bild efter den misslyckade keyingen Hoppas jag inte lät för pessimistisk för att någon orkar ta sig an uppdraget att ge tips, ber i såna fall om ursäkt. Väntar spänt på tips och råd. 0 Quote
Max_H Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 Du ska nog använda luma-key istället för chroma key (som används vid blue/green screen). Jag skulle också handmaska bort allt skräp runt tjejen (en sk garbage mask) så du bara behöver keya bort det som är precis runt tjejen. Du kan också testa att använda Shadow/Highlight effekten för att jämna ut det vita runt henne. /Max 0 Quote
Munthe Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Vad är det där för filer du försöker keya? Är det DV25? Du får enormt mycket blocking vilket kan betyda två saker: 1. Din kamera är av 1-chipsmodell vilket är enormt svårjobbat när man ska dra en chroma key och 2. du har komprimerat originalklippet i nåt format som tar mindre plats på hårddisken (vilket kasserar en massa viktig information). Håller annars med Max. Försöker du ta bort vitt så är en luma key ditt bästa alternativ. Nu tror jag att det blir enormt svårt eftersom du har grå detaljer både i personen och på den vita duken. Det blir att handmaska som Max skrev. 0 Quote
megawatti Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 blurra bilden en aning med "fast blur" typ 2-5 % brukar hjälpa 0 Quote
Skrytsson Posted June 24, 2007 Author Posted June 24, 2007 Max_H: Tack för tipsen, det hjälpte verkligen och resultatet är mycket bättre nu. Munthe: Det jag försöker keya är inspelat med Panasonic AG-DVC30 i DV 50i (eftersom kameran inte klarar 25p). Vidare är det en trechippare och det inhämtade materialet är inte komprimerat - bilderna jag bifogade i första inlägget var dock komprimerade (för att inte överstiga storleksgränsen). Stillbild från resultatet (i komprimerad version): Det keyade befinner sig utanför det lägsta vänstra fönsret. Är dock inte helt nöjd med färgerna. 0 Quote
Max_H Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Rörlig eller fast kamera? Är den fast kan du ju maska... /Max 0 Quote
Recommended Posts