Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läser in mig lite på denna Panasonickamera. Men vad är det för skillnad på de olika uppgraderingarna? Har inte lyckats få fram någon komplett sammanställning så nu vänder jag mig till den stora allvetande vodoo-panelen!

dvx-100 går ju att få billigare än både 100A och 100B men vad är det för finesser och förbättringar man går miste om?

Vore trevligt att få klarhet i detta så, kära vänner, berätta gärna vad ni vet.

Posted

Det är ju lite små förbättringar mellan varje serie. Tror de största skedde mellan Orginal och A. B var mest en fråga om andra komponenter.

Du har något bättre dynamic range på A jämnfört med Org. Ljudet skall även vara bättre synkat. Det var nån frames fördröjning innan. Sen hade du även autofokus i progressivt läge.

B är väl den bästa av dem, dock har den en nackdel, den kan inte spela in timeshift. typ 5 sek var 5 minut etc. För att få moln mm gå fortare.

Men i slutändan så filmar de alla ganska likvärdigt, dina personliga färdigheter kommer påverka mer än om du har en A eller B.

Posted

....och jag som tittat på en som bara heter dvx-100, en original som du kallar den...hmm.....kanske ska vänta till det dyker upp en A eller B då?? Eller?? Barnsjukdomar på den förste varianten?

Posted
....och jag som tittat på en som bara heter dvx-100, en original som du kallar den...hmm.....kanske ska vänta till det dyker upp en A eller B då?? Eller?? Barnsjukdomar på den förste varianten?

Det är mer en fråga om pris.

Det med ljudet är en barnsjuka, men det är ingen som märker det. Många kameror har sådanna problem. Men eftersom du saknar referenser när du tittar på materialet så är det näst intill omöjligt att upptäcka.

Så i slutändan, vilken är prisskillnaden mellan modellerna. Är det en tusenlapp köp en senare, är det 5000kr, köp orginal.

• 3 weeks later...
Posted

Undrar lite jag med - blev övertygad när några proffsanvändare föredrog panasonicen före canons xl2a....

Men, kollar man produktens hemsida:

http://catalog2.panasonic.com/webapp/wcs/stores/servlet/ModelDetail?displayTab=O&storeId=11201&catalogId=13051&itemId=94944&catGroupId=14571&modelNo=AG-DVX100B&surfModel=AG-DVX100B

..så har priset i USA fallit med 30% från 3990 - 29990usd (ca 20' sek).

Billigaste jag hittar i Sverige är ScandPhotos 32' sek....?!

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4341338

Vad gör man? Köper från USA med tull och hela midevitten eller väntar på prisfallet? Några förslag?

Posted

Porblemet är att USA modellen kör 23,976P 29,976P samt 59,976i

Den europeiska filmar 25P och 50i

Så den amerikanska blir lite jobbigare att filma för europeiska TV apparater.

Sen angående kameror, så är både XL2 och DVX100 bra kameror där det mer är tycke och smak som avgör. DVX100 kom ju långt före Xl2an vilket gjorde att många "proffs" redan hade skaffat sig DVX100.

Annars brukar Xl2 ha fördelen av utbytbara objektiv samt äkta 16:9

På DVX100 brukar många gilla dess gammahantering.

Posted
Porblemet är att USA modellen kör 23,976P 29,976P samt 59,976i

Den europeiska filmar 25P och 50i

Så den amerikanska blir lite jobbigare att filma för europeiska TV apparater.

Sen angående kameror, så är både XL2 och DVX100 bra kameror där det mer är tycke och smak som avgör. DVX100 kom ju långt före Xl2an vilket gjorde att många "proffs" redan hade skaffat sig DVX100.

Annars brukar Xl2 ha fördelen av utbytbara objektiv samt äkta 16:9

På DVX100 brukar många gilla dess gammahantering.

Hmm..... man kan ju lägga på deras "AG-LA7200 Anamorphic Lens Adapter" på Panasonicen och få "äkta" 16:9. Totalsumman blir då samma som för XL2an (lite över 40' sek).

Fasen - vet inte vilken jag ska välja; Pansonic DVX 100b (32' sek), Canon XL2 (42' sek) eller Canon XAH1 (hd 35' sek).....

...sen skulle det vara kul med en Letus Flip också...

Posted

Kan komma med lite input filmar idag med en DVX100 + LA7200

Har en XAH1 beställd.

För vanlig DVD produktion kommer du väldigt långt med en DVX100 utan adapter.

Skall du filma HD så behöver du en A1.

Så allt jag idag filmar mot betalning, hamnar på DVD vilket gör att det inte funnits nått behov alls att filma i HD. Så på det sättet klarar jag mig alldeles utmärkt med DVX100. Däremot har jag en del hobby projekt som jag vill ha i HD.

Men skall man filma för DVD så finns det andra aspekter att tänka på.

XHa1 skall tydligen ha större problem med CA när du filmar i wideläget, filmar du tex intervjuer så behöver man ibland använda hela wideläget.

Sen har du även problemet om du kopplar in en monomick i XLR på XHa1 så kan du inte med engång sätta in 1 monokanal i 2 steroekanaler med olika volym för att täcka större område. Detta är dock inte ett så stort problem då du kan använda dig av en splitter, men kameran behöver två olika ljudkällor i sina två XLR ingångar.

Nu kommer jag ju dock ha lyxen att välja mellan de två från uppdrag till uppdrag, men jag antar att du enbart vill köpa en kamera, ;)

Så i slutändan

XHA1 ger otroligt mycket kamera för pengarna, att de 4000kr i skillnad är väldigt lite för att få en kamera med möjlighet till HD inspelning. Dock några saker, När du vill köra capture på nått du filmat i HD så måste du använda dig av din HD kamera för detta, vilket sliter på bandhuvud mm, alternativt är att köpa en separat HDV kamera, vilket lägger på 10 000kr på prislappen. Sen kanske du måste lägga mer på hårdvara för redigering mm. Samtidigt så kan du ju köpa HD kameran idag, och filma SD med den tills du faktiskt måste filma i HD.

Posted

Mr Blue Chip, du har mycket fina bilder framför dig. Skaffade själv DVX100A för ett halvår sedan, har filmat ett antal projekt och är nöjd flera gånger om. Så, hit it!

När det gäller 16:9 som du mycket riktigt får genom linsen du kikat på så har jag faktiskt en i princip oanvänd sådan lins som du skulle kunna få köpa för ett betydligt bättre pris än de 9995:- som Scandinavian photo tar. Släng iväg ett PM om du är intresserad.