Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vilket format är mest hållbart att spara sitt (mäster)verk på för eftervärlden? Kan vi inte rangordna den förmodade livslängden på de olika formaten?

Utan inbördes ordning: filmat negativ, filmkopia, printat negativ, hårddisk, (HD) Band, (DVD) skiva...

Postad

Om man tänker sig att det inspelade bara ska ligga orört och oanvänt i evigheter så är ett filmoriginal bäst. Jag har sett filmer som är mer än 40 år gamla som är i perfekt skick, och filmer som är 75 år gamla som fortfarande var helt OK.

Hur bra de håller beror på vilken filmemulsion som använts och hur filmerna har förvarats. Kodachrome är bäst, mörk och sval förvaring.

Agfa, Ferrania, Geavert och andra udda filmsorter har riktigt dålig hållbarhet. Alla som har smalfilm eller diabilder från dessa amulsioner bör snarast digitalisera sina gamla minnen. Färgerna är/blir helt förvrängda och får kraftiga färgstick. Ju snabbare de digitaliseras desto bättre, de försämras hela tiden.

Om man däremot tänker sig att man kan/ska migrera materialet till nya databärare allteftersom formaten och standarderna byts ut så måste en digital inspelning vara bäst. Kopierar man om materialet till nya databärare innan de gamla formaten har blivit stenåldersteknik så kopierar man ju utan kvalitetsförlust till nya multimegahologramskivor osv.

Dessutom är det enkelt att göra säkerhetskopior (vilket man bör ha) av materialet i digitalt format.

Av hårddisk, miniDV band och DVD skivor litar jag mest på DVD skivor för långtidsförvaring. Jag tror att skivorna håller längre än magnetband, hårddiskar litar jag inte på.

Postad

Antagligen för tidigt att säga, men hur kan man tänka sig att ett printat negativ står sig mot ett vanligt filmat?

16mm borde hålla lika bra som 35mm va? samma bas...

Vad vet du om Fuji neg till skillnad från Kodak...

Postad

De kopior (alltså inte kameraoriginal) som jag har hanterat har alla haft kass hållbarhet. Kanske har det att göra med att reklamfilmer och filmer som massproducerats har utnyttjat så billiga emulsioner som möjligt? Vet inte.

Fuji neg vet jag inget om, men Single8 (Fujis motsvarighet till Super8, polyesterbas istället för acetat) verkar ha rätt bra hållbarhet.

Om det är 8mm, 16mm eller 35mm film har ingen betydelse för hållbarheten (bäst-före-datum) om det är samma emulsion. Däremot syns repor och smuts lättare ju mindre filmformatet är.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...