Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Behöver tips om hur jag ska ta upp ljud från teaterföreställningar inom och utomhus.Har bestämt mig för (efter allt jag läst i tidigare ämnen) att mik som är fastmonterad på kameran (Canon mvx 250i) inte kommer på fråga. Utan då kvarstår om lång sladd med bra mik/mikar eller separat ljudupptagning.Jag skräms inte för att satsa en slant på mik (2-4´/) då jag kommer ta med mig ev ljudutrustning till min framtida modell större kamera.

Jag kommer alltså att stå med kameran 5 till 10 meter från scen.

Tar en riktmik upp ljudet från sidorna eller vad ska jag använda?

Hyrde en kamera och mik på Camrent för ett tag sen,miken var framme vid scen med en 5 m lång sladd,vid hemkomsten så visade det sig att jag tagit upp ljud från motorrummet på en finlandsfärja.Inte kul alls..

Så..hur får jag upp bästa möjliga ljud från en scen där ljudupptagning måste ske över hela scen!?Eller måste jag ha fler mikar!

Postad

Om de har någon ljudutrustning på teatern så använd denna, dvs ta ljudet från PA´t. Men jag hade även tagit upp akustiskt i stereo, så man får lite publik och andra miljöljud runtomkring. Har de inget PA så får du prova dig fram var du placerar mikarna, två stycken rakt från sidan blir INTE bra kan jag säga direkt, utan försök placera dom framför scenen, jag hade nog testat X/Y rakt framifrån en bit upp så man kommer i huvudhöjd med skådespelarna. Sen inte för långt fram då det kan bli ett hål i mitten om scenen är stor. Men samtidigt får du inte hamna för långt bort heller, lyssna och testa.

Finns stereomikar i X/Y att köpa men jag hade nog hellre kört på 2 separata monomikar då du har fler möjligheter i att mika upp på olika sätt. Sen behöver du ett par rejäla stativ också om du inte kan fästa mikarna på något annat. Och riktmikar är väl att föredra, men inte för riktade, det beror också på hur nära scen du väljer att placera mikarna, supernjure skulle jag köra på.

Postad

Tack för ditt svar Luzer! Jag undrar dock vad en njure är för något...ska kolla upp.

Om jag vill ta upp ljudet separat,vad behöver jag då för enhet som spelar in??

Postad

Med njure menar man en av de upptagningskaraktärerna som finns på olika mikar. En mik med njurekaraktär tar upp mest ljud framifrån men även endel från sidorna, men knappt något alls bakåt. En supernjure är ännu mer riktad och tar upp mindre från sidorna men får även en svans bakåt, en hypernjure ännu mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphones

Bläddra ner till polar patterns så är det lite bilder på vad jag menar.

När det gäller separata inspelningsapparater beror det helt på vad du har för budget. Ska du köpa eller hyra? Vad har du för krav etc.

Postad

TACK! Till jätte nytta! Finns det inga sådana här sidor på vodoo med bra att ha/veta länkar samlat någonstans eller är det jag som är lat?

Ljudinspelningsapparat vill jag köpa om den inte ruinerar mig..vet ju inget alls vad sådan utrustning kostar! Vet du/ngn annan vad jag ska titta efter?

Postad

Finns väl lite samlat i FAQ' en, annars kan man ju söka så hittar man oftast mer. Har diskuterats ganska mycket mikar.

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11023

När det gäller bandare så är ju microtracken ganska poppis, har själv varit sugen på en ganska länge. Men zoom h4 är även ganska intressant.

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=12701

Edit: Ja ehum, du hann lite före själv där ;)

Postad

Um, jag skulle faktiskt säga att du, här, skulle vinna nåt rent oändligt på att ta varje skådis individuellt med mygga.

Jag gillar vanligtvis inte myggor alls, men inom teater löser dom många stora problem! Alternativet, som används inom många amerikanska tv-serier som sänd inför publik, brukar vara en massa boom-nissar som kutar omkring ovanför scenen, men det är svårt & kräver noggranna förberedelser.

Bästa alternativet är att micka varje person individuellt med mygga per scen, låta folk som aldrig är on-stage samtidigt dela myggor, & köra in varje mygga på ett eget spår med dator eller multitracker-bandare. Dom jävlarna är dock dyra... :-)

Det ekonomisk bättre alternativet är att ha en duktig ljudtekniker på plats som får mixa allt i realtid till två spår, Left & Right.

Problemet är där att man kan inte ändra balanser & mixning i efterhand, men med folk som vet vad dom gör bakom rattarna så är det minimal risk för trassel :-)

Postad

Jag var och köpte mig en Zoom H4 idag hos JAM på Roslagsgatan.

Snubben där förklarade mycket bra och verkade proffsig plus att han sa att jag kunde pröva mig fram lite på scenen. Dvs med de två befintliga mikarna och kolla hur ljudet blir när jag överför det till datorn.Återkommer om hur ljudet blev ;)

• 2 veckor senare...
Postad

Nu har jag testat lite och det problemet jag har att lösa för närvarande är att mikkarna tar upp alldeles för mycket vind,det brusar och har sig.

"Svampen" som följde med var inte mycket för världen. Har någon tips om hur jag kan fixa blåsten på mikkarna? Skuydda med något eller..?

Postad

Bara å vira om allt möjligt tills du inte har vindbummel längre, men blåser det väldigt mycket kan det vara svårt. Raggsockar är ju en klassiker.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...