Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har en kompis som har en Audio Technica-mikrofon med modellnummret AT803b (http://www.thomann.de/thoiw5_audiotechnica_at803b_prodinfo.html?partner_id=43724)

Han har inte så stor användning av den så jag har på senaste tiden ofta lånat den vid behov. Är dock lite missnöjd med ljudkvalitén, framförällt på grund av att den ger ett ganska starkt surrande bakgrundsljud. Frågan är om det är taskig kvalité ellerom det är jag som är för kräsen...

Har laddat upp en kort film på youtube så ni kan avgöra själva:

Skulle en Röde NT3 vara en stor förbättring kvalitétsmässigt? har läst väldigt bra kritik om den plus att en har ett (någorlunda) rimligt pris.

Tacksam för svar.

Mvh

Postad

Går ju inte riktigt att jämföra då det är två helt olika typer av mikrofoner, sen om brusen kommer från miken är ju svårt att säga då det som låter mest illa i klippet beror på att miken är för långt från ljudkällan.

Postad

Det där är en form av electrostatisk störning, & det är väldigt osannolikt att det skulle komma från micken.

För att börja nånstans, det låter som du spelat in direkt på en inte omöjligt hyfsad (svårt att avgöra exakt med sån kompresson) konsumentkamera?

Vad är det för nån & har du testat andra mickar till den?

Har du testat samma mick i andra system åsså?

Vad kör du med för kablar?

OM det verkligen skulle va micken så är den verkligen åt helvete kaiko. I så fall så är det troligtvis kapseln som fått fel i membranen (finns två parallella per fas & går inte att laga.). Kapslar (i vad membranen är monterade) är svindyra.

Men tycker inte det låter så.

Jag gissar att det är ingången på kameran som sett sina bästa dagar, alternativt att du bör se över dina kablar.

Postad

Um...nu ser jag att det var en mygga. Mellan en Röde NT-3:a & en sån skulle valet falla på Röden för mig faktiskt.

Myggor har ofta mycket problem, platt tråkigt ljud & jobbiga att hantera.

En riktig boom å andra sidan kräver mer av både ljudteknikern & teamet i övrigt, men ger ett bättre & mycket mer kontrollerat ljud.

Vilket som funkar bäst för dig är just upp till dig & vad du vill uppnå, men NT-3:an är en bra allaroundmick. Enda alternativet jag kan tänka mig i den prisklassen är Rödes NTG-2.

Postad
...det låter som du spelat in direkt på en inte omöjligt hyfsad (svårt att avgöra exakt med sån kompresson) konsumentkamera? Vad är det för nån & har du testat andra mickar till den?

Vad kör du med för kablar?

Faktiskt inte. Kompisen använde för till fället inte sin Panasonic AG-DVC30 så jag lånade den med. Hade den kopplad till XLR-adapter och därifrån en lång förlängningskabel till myggad (se bifogad bild). Har tyvärr inga egna micar att testa med.

Har du testat samma mick i andra system åsså?

Menar du andra videokameror eller att koppla micen på ett annat sätt till kameran?´

Jag gissar att det är ingången på kameran som sett sina bästa dagar, alternativt att du bör se över dina kablar.

Jag skulle faktiskt inte tro det eftersom kameran är relativt ny; kanske 9 månader gammal.

OM det verkligen skulle va micken så är den verkligen åt helvete kaiko. I så fall så är det troligtvis kapseln som fått fel i membranen (finns två parallella per fas & går inte att laga.). Kapslar (i vad membranen är monterade) är svindyra.

Hoppas inte att detta är fallet. Men som du ser i länken som jag postade i tidigare inlägg så ligger micen (eller myggan) i ungefär samma prisklass som NT-3:an.

Kamera med tillbehör - liten.jpg

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...