Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Skall över till NY såg att man kunde köpa en Canon XH A1 från 17 900Kr. och uppåt beroende på tilbehörspaket. någon som har erfarenhet av US kameror? Kan jag köra ut HD formatet till PAL direkt från kameran eller måste jag ta in det som HD i datorn och sedan exportera som pal ( möjligheten finns ju i Final cut Pro) eller är kameran enbart avsedd för USA marknaden NTSC.Det är en avsevärd prisskilnad mot här hemma.

Postad

Börja med att söka info på forumet.

Det har skrivits mycket om det du tänker göra.

Jag kan försäkra dig om att du kommer inte att kunna köpa en Canon A1 till det priset

Postad

Kunde iaf inte se den för 17.900:- (om dom inte gör som en del nätbutiker - skickar kameran men har plockat bort ALLA andra tillbehör). Men att köpa en NTSC-kamera när man bor här är inte så smart...

/Max

Postad

Du har nog räknat med australienska dollar... Med amerikanska kostar den närmare 22000:- Fortfarande mycket billigare iofs.

Men han skulle åka till NY och köpa där tror jag. Så fifflande nätbutiker behöver han ju inte bry sig om. Kolla in B&H foto när du är där. Jäkligt rolig butik. Såg att de tar 23910:- för kameran. Nog det billigaste du kan köpa den för i butik. Men kolla runt.

Tänk på att det där är utan skatt. Jag vet inte hur det fungerar när man köper något så dyrt. Kan vara så att man måste visa upp sitt pass och få skatten reducerad där. Då måste du nog betala svensk skatt iaf. Någon som köpt en kamera i usa? Då kostar kameran typ 30000:- iaf. Fortfarande billigare än i Sverige men inga 17900:-

Men att köpa en NTSC-kamera när man bor här är inte så smart...

Hm, jag antar att du har erfarenhet av amerikanska hdvkameror? Det finns inga problem så långt jag kan se. Annorlunda bilduppdatering än i europa möjligtvis. Men det funkar alldeles utmärkt att konvertera till 25 b/s när man renderar projektet.

Jag har använt en amerikansk minidv rätt länge och tycker inte det är några problem. Med hdv försvinner de som finns, det är samma standard.

Ha det så jävla trevligt i NY. Världens coolaste stad!

Postad

Har iofs inte testat att blanda PAL/NTSC HDV, men att spara ett par tusen på att köpa en kamera som spelar in i 29.97fps (alt 30fps beroende på inställningen) istället för 25 fps känns ju klart tveksamt. Även om det absolut underlättar att man i alla fall har samma linjeantal. Men det gäller ju bara om man ska filma i HDV - kör man DV är man tillbaka med en massa problem... (Jag tycker i alla fall att NTSC DV ser klart tveksamt ut även om det är konverterat i ap-dyra burkar).

Rent teoretiskt ska man inte betala amerikansk moms men däremot tulla och momsa för kameran när man tar in den. Men packar man upp den och filmar lite vet jag inte hur tullen ska kunna bevisa att man faktiskt köpt den och inte tagit den med sig från början...

/Max

Postad

29,97 är en ren mardröm att jobba med i PAL-världen. Det finns inga konverteringar som inte tappar upplösning och inte ger märkliga rörelseartefakter (oftast ser det ut som det strobbar eller hoppar i t ex panoreringar).

Det är inte värt det. Köp inte.

Postad

Ok Det verkar som meningarna är delade om köpet.

Jag använder FCP som klippprogram och har där möjligheten att redigera i HD och spara i alla tre alternativen PAL NTSC HD vid exporten. Någon som har testat funktionerna? FCP 2 skall ha ännu bättre funtioner för omvandling av format säg det, orsaken till mina funderingar är att jag endast skulle behöva en kamera som klarar både NTSC och PAL i slutänden eftersom samma dvder skickas både i Europa och USA.

Postad

De kan ha rätt och jag var nog överoptimistisk... 30 b/s till 25 b/s kan få åkningar osv att se ojämna ut.

24 till 25 tycker jag dock inte man ser några problem med?! Har jag fel här? (Kanske inte relevant till just XHA1)

Postad

Det verkar som att det bara är kroppen. De tar nog extra för batteri osv. Men glid dit och titta. Inget riskabelt när du ändå är där ju.

XH A1 spelar iaf in 24f också så jag förstår inte vad problemet skulle vara. Du kan tom be Canon sätta in valbar 60i / 50i om du vill.

• 2 veckor senare...
Postad

Tack för ert deltagande. Med diskussionen i ryggen väntar jag med att köpa HDV kamera något eller några år.

Fick tag i en beg.Panasonic AG-DVC30E som endast används 10 timmar med vidvinkel och div andra tillbehör extrabatteri Röde mic stativ filter mm

under 20k har kört en film verkar bra. Vad jag saknar är dock en svensk manual nån som vet om det finns att ladda ner någonstans?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...