yooonis Postad 24 maj 2007 Postad 24 maj 2007 Hej, jag har läst runt en del på det här forumet om HD och jag kanske är lite mer korkad än andra men jag fattar fortfarande inte hur det går till? Kan jag redigera HD på min dator, 2gb RAM, 500gb hårddisk, om jag använder Adobe Prem. Pro och HD band. Eller kommer datorn krascha? Komprimerar kameran om man spelar in i HD-format istället för DV? Och kommer jag ens kunna se på resultatet efteråt? Står inför ett väldigt stort kameraköp just nu. Har vart inne på att köpa Canon XL2, hederlig DV inspelning men lutar just nu efter att ha surfat på detta forum efter att köpa en Canon XH-A1 istället. Några synpunkter, någon? Tacksam för svar... ha de bra! //Yonis 0 Citera
Max_H Postad 24 maj 2007 Postad 24 maj 2007 Du ska, för Premiere Pro 2.0, helst ha: 3.4 Ghz eller mer (alt Core 2 Duo processor på 2.0Ghz eller mer) 2 Gb ram (vilket du har) Separat disk för video. 256 Mb grafikkort - helst nVidia-baserat men ATI fungerar också. HDV tar lika stor plats som DV, 3.6 mb/sek, eftersom det är mer komprimerat än DV. Du får alltså in 60 minuter DV eller HDV på 60 minuters band. Men det är mer komprimerat. Du kan titta på resultatet antingen på datorn eller om du tankar ut den färdiga filmen på HDV-band. /Max 0 Citera
coleman45 Postad 24 maj 2007 Postad 24 maj 2007 Hej, jag har läst runt en del på det här forumet om HD och jag kanske är lite mer korkad än andra men jag fattar fortfarande inte hur det går till? Kan jag redigera HD på min dator, 2gb RAM, 500gb hårddisk, om jag använder Adobe Prem. Pro och HD band. Eller kommer datorn krascha? Komprimerar kameran om man spelar in i HD-format istället för DV? Och kommer jag ens kunna se på resultatet efteråt? Står inför ett väldigt stort kameraköp just nu. Har vart inne på att köpa Canon XL2, hederlig DV inspelning men lutar just nu efter att ha surfat på detta forum efter att köpa en Canon XH-A1 istället. Några synpunkter, någon? Tacksam för svar... ha de bra! //Yonis Hallo där mannen.. Finns inga dumma frågor bara dumma svar. Men ska försöka svara så gott jag kan. Din dator räcker alldeles utmärkt, de kommer inte krascha.. KÖr på ungefär samma prestanda. Har 3gb ram, o intel core 2 duo processor. Kör också på Adobe Premiere. De som kan vara jobbigt när man kör med HD o ska rendera materialet är att de kan ta lite tid oavsett datorkraft känns det som. Annars flyter det på som bara den.. Vad det gäller kamera säger jag absolut Canon xh-a1, äger nämligen en själv:D Ska försöka slänga ut nmågra fina klipp... HAr något på min hemsida som du kan kolla in, men det är ju som sagt komprimerat. Men adda annars msn: vincent_lindstrom@hotmail.com hemsida: http://www.alexanderlindstrom.se Peace/// Alex 0 Citera
Johankan Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Alexander..... HA HA!! Det är ju du ju!! Skratt! Johan här från Forlorn Hope projektet. 0 Citera
coleman45 Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Alexander..... HA HA!! Det är ju du ju!! Skratt! Johan här från Forlorn Hope projektet. Hahahaha ja de stämmer , hallo där mannen.. Ska bli skoj o jobba lite mer er sen i sommar.. Ska träffa Rastamannen över en fika o prtata lite mer o allt sen.. Peace så länge/// ALex 0 Citera
yooonis Postad 25 maj 2007 Författare Postad 25 maj 2007 Tack för alla svar, skulle gärna vilja se klipp från Canon A1an! Men kan man inte bränna HDV som dvd-film och kolla på i DVDn? Och om det är MER komprimerat än DV så ser väl DV snyggare ut då och ja borde därmed skaffa XL2an??? Och krävs det en speciell brännare för att bränna "blue-ray" skivor och en speciell spelare för att visa blue ray? Tack återigen för svaren, ha det! //yonis 0 Citera
Max_H Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Det krävs speciell brännare för Blu-ray (och speciella program, ex kommande PPro CS3 och några olika Sonic-program klarar det). Det finns några dvd-spelare som klarar att spela upp Windows Media HD-filer också - men dom är få. Du kan också "nedskala" HDV > DVD och på så sätt se på en vanlig TV och det ser, beroende på programvaran du använt för omskalningen, ibland bättre ut än om du filmat på DV. Men du kan inte bränna HDV-film på en dvd och spela upp den i en dvd-spelare. Att säga att DV ser snyggare ut bara för att det är mindre komprimerat är lite som att jämföra en liten okomprimerad bitmap-stillbild med en stor, men trots allt komprimerad jpg. HDV är komprimerat men det ser, framförallt på lcd/plasma/duk, mycket bättre ut än DV (om man skött redigeringen smart). /Max 0 Citera
wiberg Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 tjena!! Kul att du funderar på skaffa dig en a1:a!! Har själv en. Förutom att dv-terminalen har krashat på min så fungerar den riktigt bra!! Kollade materialet på en 50" sony, och då förstår man på vilket otroligt bra köp det var =) Det jag kan sakna är att den inte har hdmi, vilket för mig är ett stort minus. Om du vill så la jag upp några klipp från den på hemsidan (visuals.se). "Spara filerna som". Kan va segt o streama dom ;) //johan 0 Citera
yooonis Postad 26 maj 2007 Författare Postad 26 maj 2007 Hej, HD verkar fortfarande lite krångligt. Hur "nedskalar" man? Kan man göra det i Adobe Prem. Pro? Mitt mål är ju ändå att kunna se mina filmer på DVD annars är det ju ganska meningslöst. Antar att i framtiden kommer det vara mycket lättare att se HD. Finns det HD som inte är komprimerat? Vad sparar man filmen på då, en hårddisk? tack för svaren, ha det! 0 Citera
Max_H Postad 26 maj 2007 Postad 26 maj 2007 I Premiere: File > Export > Movie. Inte så svårt... Okomprimerad HD finns men är för oss dödliga jobbigt att använda då filerna blir väldigt stora. DV/HDV: 3.6 Mbyte/sek. Okomprimerad HD: 125 Mbyte/sek. Används mest vid redigering eftersom det i dagsläget är ytterst få enheter som kan spela det (bla Sonys HDCAM SR som kostar i klass med valfri Ferrari eller dyl.). /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.