peterfilm.se Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Finns det något sätt att bli av med "flicker" som uppstår i text mot en solid bakgrund? Gjort en AE comp. Svart bakgrund. Vit text (inte alltför liten). Renderar ut. import i PPro. Export. DVD. Kollar på tv och det blir flicker i texten. Har för mig att Rogge snackade om detta i någon tråd men hittar inte. Är sjukt störigt då hela produktionen känns proffsig sedan i sluttexten ser det ut som om det vore syrrans 4 månaders Alice som sitter och rycker i scartkabeln. 0 Quote
peterfilm.se Posted May 24, 2007 Author Posted May 24, 2007 Great Titles with the DV Codec Ok, bra länk. Men har för mig att du sa att du även gjorde något med bakgrunden i en importerad AEcomp i PPro? Matte eller nått. vet inte vad det är. 0 Quote
Rogge Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Ok, bra länk. Men har för mig att du sa att du även gjorde något med bakgrunden i en importerad AEcomp i PPro? Matte eller nått. vet inte vad det är. Remove Matte är filtret du tänker på. Men, det behöver bara användas om det är text på transparent bakgrund som man tar in i PPro. Om du använder en Solid i AE och lägger text på behöver du inte göra någonting i PPro. En tumregel jag använder mig av är att när texten ser dålig ut på datorskärm så ser den bra ut på tv. Dvs, när texten är grådaskig på datorskärm så är den vit och fin på tv. 0 Quote
peterfilm.se Posted May 25, 2007 Author Posted May 25, 2007 Kanonlänk, Kollade igen och testade. Jäkla problem det där med att en exporterade film är olik på datorskärm och på TV. Total sumering av de senaste två veckornas krångel. Jag behöver en monitor. 0 Quote
Max_H Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 Jupp. Det är en SERIÖS skillnad på färgrymd och signalöverföring mellan dataskärm/videomonitor. Dator: Tokbra signal från grafikkortet som VGA eller DVI till en (vanligtvis) RGB-visande dataskärm. Du kan dra på hur mycket som helst med färger, kontrast och så vidare utan flicker, färgblödningar osv. TV: För det mesta en relativt taskigt överförd YUV-signal med grafik ofta konverterad från RGB till DV (YUV color space) där "RGB-white" är "Over-white" på tv:n. Men signalvägen till skärmen är ofta den stora boven. En riktig videomonitor is the way to go. /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted May 28, 2007 Author Posted May 28, 2007 Jupp. Det är en SERIÖS skillnad på färgrymd och signalöverföring mellan dataskärm/videomonitor. Dator: Tokbra signal från grafikkortet som VGA eller DVI till en (vanligtvis) RGB-visande dataskärm. Du kan dra på hur mycket som helst med färger, kontrast och så vidare utan flicker, färgblödningar osv. TV: För det mesta en relativt taskigt överförd YUV-signal med grafik ofta konverterad från RGB till DV (YUV color space) där "RGB-white" är "Over-white" på tv:n. Men signalvägen till skärmen är ofta den stora boven. En riktig videomonitor is the way to go. /Max Vad behövs då. Skärm kort m.m. en 14" JVC för ca 600 hörde jag talas om innan. vad behövs mer... för kort etc. Jag har inget videokort nu utan enbart en Geforce 7950.... en breakoutbox eller vad det är va behövs. Måste vara en billig lösning... 0 Quote
Recommended Posts