Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har nu tagit kort på min första animation och ska nu dra in dem i redigeringsprogramet.

Min fråga är hur stora bidlerna ska vara?

Dem som jag håller på att dra in nu är 3872 x 2592pixlar men kan man inte dra ner dem så dem blir 720 x 576pixlar?

Skulle det kunna bli sämre kvalite om man drar ner dem?

Hur stora är era bilder när ni ska ta in dem i redigeringen?

/Jesper

Posted

Utan att vara animatör - är det inte bra att behålla storleken? Filen blir ju stor, men då finns det ju möjlighet att dels ändra utsnitt och dels "åka" lite i materialet (om nu det inte räknas som konstnärligt självmord att zooma...). Här kan väl möjligen Avid vara lite tjuriga - vet inte om man kan importera stillbildsekvenser som är större än projektets inställningar.

Annars är det 720 x 576 för DV med non square pixels, man ska bara kolla så man får rätt pixel aspect ratio för 4:3 eller 16:9. Eller så kör man 768 x 576 för 4:3 alt 1024 x 576 för 16:9 om man kör square pixels. Men det är enkelt att göra en action i Photoshop för att skala om alla på en gång.

/Max

Posted

Tar och behåller storleken.

Här kan väl möjligen Avid vara lite tjuriga - vet inte om man kan importera stillbildsekvenser som är större än projektets inställningar.

/Max

Vet du vart man ändrar denna inställning?

/Jesper