pld Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Hej! Har nu tagit kort på min första animation och ska nu dra in dem i redigeringsprogramet. Min fråga är hur stora bidlerna ska vara? Dem som jag håller på att dra in nu är 3872 x 2592pixlar men kan man inte dra ner dem så dem blir 720 x 576pixlar? Skulle det kunna bli sämre kvalite om man drar ner dem? Hur stora är era bilder när ni ska ta in dem i redigeringen? /Jesper 0 Quote
Max_H Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Utan att vara animatör - är det inte bra att behålla storleken? Filen blir ju stor, men då finns det ju möjlighet att dels ändra utsnitt och dels "åka" lite i materialet (om nu det inte räknas som konstnärligt självmord att zooma...). Här kan väl möjligen Avid vara lite tjuriga - vet inte om man kan importera stillbildsekvenser som är större än projektets inställningar. Annars är det 720 x 576 för DV med non square pixels, man ska bara kolla så man får rätt pixel aspect ratio för 4:3 eller 16:9. Eller så kör man 768 x 576 för 4:3 alt 1024 x 576 för 16:9 om man kör square pixels. Men det är enkelt att göra en action i Photoshop för att skala om alla på en gång. /Max 0 Quote
pld Posted May 21, 2007 Author Posted May 21, 2007 Tar och behåller storleken. Här kan väl möjligen Avid vara lite tjuriga - vet inte om man kan importera stillbildsekvenser som är större än projektets inställningar. /Max Vet du vart man ändrar denna inställning? /Jesper 0 Quote
Max_H Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Borde vara i Settings under "Import" - om det ens går... (fasen var ett tag sen man satt i Avid) /Max 0 Quote
Recommended Posts